sunnuntai 27. huhtikuuta 2025

đŸ’„Muotia 1900 -luvulta 1920- luvulle đŸ’„

1900-luvulla oli suosiossa belle epoque- tyylisuuntaus (joka alkoi vuonna 1810 jatkui vuoteen 1914) Belle epoqueen kuului tiukka ylĂ€osa ja alaspĂ€in levenevĂ€ hameenhelma, sekĂ€ korkea kaulus. Nilkutushameet olivat muodissa 1900- luvulla sekĂ€ empirelinja. Empirelinjaisessa vaatetuksessa ei ollut enÀÀ vyötĂ€rö kuten aiemmin, vaan nyt mekot riippuivat olkapĂ€iltĂ€ joka  teki vartalon linjasta varsin suoran. 1920- luvulla vyötĂ€rölinja laskeutui alas vyötĂ€rölle, ja rinnat ja naiselliset vartalonmuodot katosivat. Turkiskaulukset ja somisteet vaatetuksessa olivat hyvin suosittuja ja ovatkin yksi tuon ajan suurista muotijutuista.



                                                                       (kuva; Pinterest)


(Kuva otettu PinterestistÀ)

Vaatteissa 1900-luvun alussa noudatettiin empire-vyötĂ€rölinjaa, ja yksi tuon ajan muotivillityksistĂ€ olivat nilkutushameet. Empirelinjalle ominaista oli siluetti joka oli pylvĂ€smĂ€inen yhdistettynĂ€ kapeaan hameen osaan. VyötĂ€rölinja oli rinnan alapuolella, ja myös helma lyheni. Linja oli suora eikĂ€ enÀÀ korostanut vyötĂ€röÀ. Lepakkohihat, vĂ€ljĂ€t hihat sekĂ€ ylĂ€osa joka oli kietaisumallinen olivat tyylisuuntauksen keskipisteitĂ€. Nilkutushame oli muodissa vain lyhyen aikaa, koska pukeutumisesta haluttiin vapaampaa, eikĂ€ epĂ€kĂ€ytĂ€nnöllinen nilkutushame ollut sellainen. Nilkutushame oli todella kapea polven ja nilkan kohdalta, ja teki kĂ€velystĂ€ hankalaa, kun hameen kĂ€yttĂ€jĂ€n tĂ€ytyi sipsutella eteenpĂ€in sÀÀrien ollessa kokonaan yhdessĂ€.  Sota-ajalla krinoliini ja tynnyrihame oli hetken muodissa. 1900-luvulla hattu, jakku ja A-linjainen levenevĂ€ hame olivat suuressa suosiossa. 


                                                              (Kuva;Pinterest)

Sodan jĂ€lkeen hilpeĂ€llĂ€ 1920- luvulla naisten muoti vapautui entisestÀÀn. Hameen helmat lyhenivĂ€t ja leningit olivat hapsuilla somistettuja ja kimmeltĂ€viĂ€ erilaisten koristeiden ansiosta. A-linjaiset hameet olivat edelleen muodissa vaikka charleston-leninki oli tuon ajan suurin muoti-ilmiö. VyötĂ€rölinja laskettiin lantiolle ja sitĂ€ korostettiin pystyraidoin. Voguessa oli kirjoitus "Pariisi siunaa erimielisyydet hameen mitasta" Suunnitteljat kun eivĂ€t osanneet pÀÀttÀÀ kuinka paljon sÀÀrtĂ€ tulisi nĂ€kyviin hamemuodissa jĂ€ttÀÀ. Coco Chanelin mekko jĂ€tti sÀÀrtĂ€ useammat kymmenet sentit nĂ€kyviin ja edelleen tuona aikana Chanelin suunnittelema musta coctail- mekko on jÀÀnyt ajattomaksi muoti-ilmiöksi jota kĂ€ytetÀÀn edelleen. 



Charleston- leninki 

Jazz-tytöt, flappersit olivat charleston-tyttöjĂ€ jotka tanssivat, juhlivat ja tupakoivat. Le garconne- tyyliin uskovat nuoret naiset edustivat uutta tyylisuuntausta jonka tarkoituksena oli saada nainen nĂ€yttĂ€mÀÀn nuorelta sekĂ€ poikamaiselta. Lantio oli hĂ€ivytetty nyt kokonaan ja vartalonmuoto oli tĂ€ysin suora. Helmat lyhenivĂ€t polven korkuudelle. Garconne- tyylin kehitti Coco Chanel yhdessĂ€ Jean Patoun kanssa. Jean Patou kehitteli raidallisia urheiluasuja, joita pystyi hyvin kĂ€yttĂ€mÀÀn Rivieralla. Nuorten pukeutumiseen kuuluivat "Oxford Bags"- housut; vĂ€ljĂ€t housut jotka kiristettiin nyörillĂ€ vyötĂ€röltĂ€. 



Pyjamat joissa oli kiinalaisia kuviointeja sekĂ€ satiiniset ja silkkiset jakut olivat suuressa suosiossa. Suora, napitettava jakku sekĂ€ kangasvyöllĂ€ kiinnitettĂ€vĂ€t takit joissa oli korkeampi kaulus olivat muotitietoisten suosituimpia vaatevalintoja. Turkiskauluksiset takit jotka kiinnitettiin yhdellĂ€ solmulla ja napilla, olivat muotia tuohon aikaan naisten keskuudessa. 

 (Seuraavat allaolevat kirjoitukset lĂ€hes suoria lainauksia kirjasta Vintage Fashion)


CHALESTON -LENINKIEN TYYPILLISIÄ PIIRTEITÄ

* EpĂ€tasaiset halkiolliset helmat ja takaa pidemmĂ€t nenĂ€liinakulmat 

* Egyptin ja art decon innoittamat kuva-aiheet 

* NĂ€kyvĂ€t saumakoristeet ja kaksoissaumat 

* Viistot linjat ja epĂ€symmetriset, koristeelliset pÀÀntiet 

* Taskut, napit ja vyöt 

* Hameiden laskostetut kaitaleet ja myötĂ€laskokset 

* Lanteille vyötetyt arkipuvut 

* SyvĂ€n uurretut pÀÀntiet ja selĂ€t, kapeat olkaimet 

* Kapeat valuvat huivit, jotka joskus kiinnitettiin leninkeihin. 

(YllĂ€oleva suora kopio kirjasta, Vintage Fashion, Zandra Rhodes) 

( Kuva; The Great Gatsby- tapahtuma HelsingissĂ€, Vanha Ylioppilastalo tammikuu 2024) 







Muodin tunnusmerkkejĂ€ vuosilta 1900 - 1920 ; 

(LĂ€hteenĂ€ lĂ€hes suora lainaus kirjasta Vintage Fashion - Zandra Rhodes- 

"Aikakauden tunnusmerkkejÀ 1900-1929")

* Helmi- ja hapsukoristeet

- Paljeteilla ja sulilla koristellut iltapuvut olivat tyypillisiĂ€ charleston- aikakaudelle 1920- luvulla. 

* VartalonmyötĂ€inen iltapuku 

- Virtaviivaiset iltapuvut valmistettiin sifongista, silkistĂ€ ja kiinankrepistĂ€, ja ne kietoutuivat naisvartalon ympĂ€rille ohuiden olkaimien kannattelemana. 

*Geometria 

- Voimakkaat, isokokoiset ja kaarevat kuviot syvĂ€n punaisen, mustan ja sinisen sĂ€vyissĂ€ ilmestyivĂ€t vaatteisiin 1910-luvulla muiden geometristen ja kubistityylisten kuvioiden rinnalla. 

* Edvardiaaniset puserot 

- Edvardiaaninen pusero, joka valmistettiin joko pitsistĂ€ tai kĂ€ytĂ€nnöllisesti raitakankaasta, oli loistava esimerkki aikakauden kaksijakoisesta naiskĂ€sityksestĂ€; nainen oli sekĂ€ kaino ettĂ€ itsevarma. 

* S- korsetit 

- Vuosisadan alun korsetilla luotiin keinotekoisesti ihanteellinen naisvartalo, johon kuului kapea vyötĂ€rö. 

* Nilkutushame 

- Kun belle epoquen ankarasta siluetista oli pÀÀsty, leningit muuttuivat vĂ€ljemmiksi, ja Paul Poiret teki kÀÀnteentekevĂ€n keksinnön luodessaan lyhyemmĂ€n, kapean "nilkutushameen" joka oli nilkoista pohkeeseen tiukka mekko, jolla oli hyvin vaikea kulkea, ja tĂ€mĂ€ mekkomuoti ei hirveĂ€n kauan pysynyt suosiossa. 

EnsimmĂ€isen maailmansodan aikana muotiin tulivat jĂ€lleen myös nyörisaappaat. 

* Laskettu vyötĂ€rö 

- Kurveja ja tiimalasivartaloa haluttiin hĂ€ivyttÀÀ, ja vyöt ja nauhat solmittiin lanteille. VyötĂ€rö katosi, ja nĂ€in syntyi 20- luvulla ihannoitu suora, poikamainen vaatetyyli. 

* Sametti ja turkikset 

- Turkistakit- ja koristeet olivat hyvin suosittuja. Polvipituiset takit olivat usein kietaisumallisia, tai niissĂ€ oli vain yksi iso nappi, saalikaulus ja leveĂ€t rannekkeet. Takeissa, viitoissa ja leningeissĂ€ kĂ€ytettiin myös samettia; ylellinen materiali kuului vauraaseen tyyliin ja art deco- henkeen. 

Oon myös tehnyt erillisen postauksen 1920- luvun muodista; 

https://camomillamaria.blogspot.com/2025/02/muotia-1920-luvulla.html

Kiitos kun luit. :)

lauantai 5. huhtikuuta 2025

Onnea 💙

Nipsulle synttĂ€rionnitelut 💙

Alapuolella oleva kuva hÀn on 1 kuukautta. <3




Alapuolella syksy 2021. đŸ’„





LÀhdössÀ muskarista sadepÀivÀnÀ, syksyllÀ 2021.




YlĂ€puolella olevat kuvat syksy 2021. 





- Syksy 2021. đŸ’«


    
- Joulukuu 2021. 



- KevĂ€t 2023. đŸ’«





YlĂ€puolella olevat kuvat lĂ€mpimĂ€ltĂ€ kesĂ€pĂ€ivĂ€ltĂ€ vuonna 2023. đŸ’«


perjantai 21. helmikuuta 2025

Esikoispoika đŸ’„đŸ–€

Valokuvataltiointeja muutaman vuoden takaa. 💛

Onnea tÀnÀÀn synttÀrit <3







 



                        KesĂ€ 2018 ❤






                                                 Juhannuksena 2017. Miljoona Tivoli, Tuuri. 



                      KesĂ€kuun 28.pĂ€ivĂ€  vuonna 2018. Sateensuojassa kesĂ€muskarin jĂ€lkeen. 💘









Rohkea, 
Reipas,
Iloinen, 
Vastuuntuntoinen,
ÄlykĂ€s ja urheilullinen. 








HyvÀÀ syntymĂ€pĂ€ivÀÀ 💜

maanantai 17. helmikuuta 2025

1920- luvun kauneudenhoitoa💅💄




TÀmÀ pÀivitys pyörii 1920- luvun meikkaustyylien ja ihonhoidon ympÀrillÀ.



Yksi suosikkini entisajoista on tÀmÀ iloinen 20- luku ja meikkaustyyli noihin aikoihin on ollut sellainen joka on omaankin mieleen.







Vaikka kuljenkin vĂ€lillĂ€ ihan tĂ€ysin ilman meikkiĂ€ ja on pĂ€iviĂ€ jolloin tulee vĂ€hemmĂ€n meikattua, on meikkaaminen ja ehostaminen kuitenkin se oma juttuni 💜

Flapper- tyyliin kuuluivat tumma ja nĂ€yttĂ€vĂ€ silmĂ€meikki, tummat kulmat, punaiset posket ja punatut huulet. Meikkityyli oli kaikkea muuta kuin hillitty shampanjaa juovien poikatyttöjen keskuudessa. Kellohattu oli muodissa tai muodin ajan mukaisia lyhyitĂ€ hiuksia koristi flapper-tyyliin yhdistettĂ€vĂ€ panta. MeikkiĂ€ oli lupa lisĂ€tĂ€ ihan kaiken kansan nĂ€htĂ€villĂ€, enÀÀ ei tarvinut sipsutella vessaan puuteroimaan nenĂ€npÀÀtÀÀn. 

đŸ’„đŸ’„đŸ’„
          
Seuraavat allaolevat kirjoitukset pÀtkiÀ Museo Milavidan "Paluu 1920- luvulle" -nÀyttelystÀ helmikuussa 2022.

Museot on todellakin kans yks mun juttu, ja varsinkin jos ne liittyy muotiin ja meikkeihin, niiin todellakin on kiinnostavaa!

                Museo Milavidan nĂ€yttely. "Paluu 1920- luvulle"

Jazztyttö ehostaa. 

KaukajĂ€rven kartanon rouva Dagmar Grahn vietti kaksi kuukautta kevĂ€isessĂ€ Pariisissa vuonna 1928. KirjeissÀÀn puolisolleen Bertel Grahnille hĂ€n kertoo pariisittarien meikistĂ€, suurkaupungin villistĂ€ iltaelĂ€mĂ€stĂ€, huolitelluista miehistĂ€ ja afroamerikkalaisista naisista. 

Maineestaan tarkka nainen ehosti kasvonsa hillitysti 1910-luvulla. "Ihomaalit" myytiin kaupoissa kainosti tiskin alta. Meikkaaminen lisĂ€si suosiotaan 1920-luvulla kunniallistenkin naisten keskuudessa. Puuterin tai huulipunan lisÀÀmistĂ€ julkisesti ei enÀÀ kainosteltu. 

LehdissĂ€ pĂ€iviteltiin, kuinka jokaisella naisella on kĂ€silaukussaan kauneusapteekki puutereineen, huulitikkuineen, ripsivĂ€reineen ja maaleinen. Kosmetiikkateollisuus ja meikkaamminen saivat vauhtia elokuvista, jotka lehtien kosmetiikkamainosten ohella loivat idean ikuisesta nuoruudesta. Hollywoodin filmitĂ€htiĂ€ ihailtiin ja heidĂ€n tyyliÀÀn jĂ€ljiteltiin. 

FilmitĂ€htiĂ€ maskeerannut Max Factor kehitti elokuvateollisuuden tarpeisiin monia ehostustuotteita, jotka siirtyivĂ€t tavaratalojen hyllyille kaikkien saataville. HĂ€n otti yleiseen kĂ€yttöön sanan make-up. Kosmetiikka-alan vaikutusvaltaisimpia hahmoja olivat vahvatahtoiset ja toistensa pahimmat kilpakumppanit Helena Rubinstein ja Elizabeth Arden. HeidĂ€n keskinĂ€inen kamppailunsa edisti ihonhoito- ja meikkituotteiden kehitystĂ€. Moderni nainen ehosti kasvonsa rohkeasti. Poskipunaa ja puuteria ei sÀÀstelty. SilmĂ€luomet vĂ€rjĂ€ttiin mustalla, turkoosilla tai vihreĂ€llĂ€. Silmien rajaukset olivat tummat ja voimakkaat. Meikki viimeisteltiin mustalla ripsivĂ€rillĂ€. Kulmakarvat piirrettiin mustiksi, ohuiksi, lĂ€hes suoriksi viivoiksi. Huulet rajattiin tarkasti amorinkaarta korostaen ja maalattiin tummanpunaisiksi. 


                            Kokeilin kerran tehdĂ€ 20- luvun meikin. 




                Museo Milavida. "Paluu 1920- luvulle"





YllĂ€olevat kuvat kuvia nĂ€yttelyn seinĂ€ltĂ€ Museo Milavidasta, helmikuussa 2022. 
"Paluu 1920- luvulle" 
Clara Bow. 

1905 vuonna syntynyt mykkĂ€elokuvatĂ€hti ja aikansa kuuluisimpia flapper- tyttöjĂ€. 


Kauneudenoitorutiinit 1920- luvulla

Eri ihotyypeille soveltuvia ihonhoitomenetelmiĂ€ oli tiedossa jo noihin aikoihin. Ihon kuorimiseen ja mustapĂ€iden poistamiseen kĂ€ytettiin kalisaippuaa. Kalisaippua oli tehty pellavansiemenöljystĂ€ ja sitĂ€ levitettiin iholle hammasharjan avulla. Ihon puhdistuksen jĂ€lkeen ei suositeltu puuterointia, etteivĂ€t ihohuokoset tukkiutuisi. Myöskin finnien puristelun haitallisuus oli jo tuohon aikaan tiedossa. SieltĂ€ tÀÀltĂ€ muutamien finnien eroonpÀÀsemiseksi kĂ€ytettiin vetyperoksidiin kastettua pumpulia. Jo 1900- luvulta lĂ€htien on tiedostettu elintapojen ja ruokailutottumusten yhteys ihon hyvinvointiin. 


LĂ€hteet; 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/1920-luvun-syntiset-kaunottaret-lue-vinkit-flapper-tyyliin/3195788#gs.8mjkad

Museo Milavidan nĂ€yttely "Paluu 1920- luvulle" - Helmikuussa 2022. 

https://www.nostalgisetnaiset.fi/nostalgisten-naisten-ihonhoito-ohjeet/



maanantai 10. helmikuuta 2025

Muotia 1920- luvulla đŸ’„

"MillÀÀn muulla ei ole niin suurta vaikutusta modernin muodin kehitykseen kuin urheiluvaatteilla" kirjoitettiin Voguessa vuonna 1926, ja toimiviksi suunnitellut urheiluvaatteet olivatkin tĂ€ydellinen esikuva uuden aikakauden sporttiselle tyylille. 

- yllĂ€oleva kirjasta Vintage Fashion- muodin vuosikymmenet 



Flapper-muotia, art decoa, hapsuhelmoja, koristepÀÀhineitĂ€, vahva meikki, ja nilkkapituudesta lyhenneet hameenhelmat. EnsimmĂ€isen maailmansodan kauhut oli jĂ€tetty taakse, ja ihmiset viettivĂ€t kuplivaa ja iloista elĂ€mÀÀ. 

(kuvissa Annina. Helsinki. 2022.)


1920- luku, Roaring twenties, ensimmÀisen maailmansodan jÀlkeinen kultainen 20-luku toi mukanaan uusia mullistuksia, niin yhteiskuntaan kuin muotiinkin. Muodissa nÀhdÀÀn vielÀ nÀin sadankin vuoden pÀÀstÀ mullistuksia jotka ovat saaneet alkunsa tuona sÀihkyvÀnÀ aikakautena. Tuona aikana tehtiin niin hameen helmoihin kuin asusteisiinkin kaikenlaisia uudistuksia. Aikakauden kasvot ovat epÀsovinnainen flapper- tyttö, poikatyttö, la garconne. Jazz-tytöt meikkasivat, tupakoivat, ja juhlivat mielin mÀÀrin. ViimeisimmÀn muodin mukaan pukeutuvat flapper- tytöt uhkasivat perinteistÀ naiskuvaa Suomessa, joten hirveÀsti ei, konservatiivisemmat piirit tÀstÀ ilmiöstÀ pitÀneet.

Muodin, tyylin ja sisustuksen suuntaus art deco sai myös alkunsa nĂ€inĂ€ pĂ€ivinĂ€, ja Coco Chanelin mustat, ajattomat mekot ovat myös tĂ€ltĂ€ vuosikymmeneltĂ€. 




1920 - luvulla naiset heittivĂ€t korsetit nurkkaan ja halusivat luonnollisemman lookin. Tyyli tuolla vuosikymmenellĂ€ oli poikatyttömĂ€inen. Coco Chanel toi markkinoille jersey- kankaan, joka teki arjen olemisesta mukavampaa. 

 Hameenhelma lyheni polvipituuteen, mekoissa heiluivat hapsut ja paljetit vauhdikkaiden tanssien mukana. Tuon ajan tunnetuin vaate on Charleston- mekko. Art deco- suuntauksen lisĂ€ksi vaikuttivat egyptilĂ€inen eksotiikka sekĂ€ Antiikin kreikka. Naiset kĂ€yttivĂ€t asusteinaan sulkapÀÀhineitĂ€, pitkĂ€vartisia silkkihansikkaita, pitkiĂ€ helminauhoja sekĂ€ cloche- hattuja. 


            Museo Milavida; "Paluu 20- luvulle"- nĂ€yttely.




Ranteissa oli runsaasti rannerenkaita ja korvissa nĂ€yttĂ€vĂ€t korvikset. HiustyyleissĂ€ suosittiin Marcel-aaltoja sekĂ€ Bob- leikkausta. Bob- leikkaus oli lyhyt kulmikas, helposti muotoiltava kampaus. Bob- leikkaus oli klassiset, kauniisti muotoillut laineet. Tuon ajan juttu oli lyhyet hiukset. Huulet oli tulipunaiset, silmĂ€t nĂ€yttĂ€vĂ€n mustat ja kulmakarvat maalattu paksuiksi ja tummiksi. 











Miesten muoti perustui mukavuuteen, ja rentouteen. Oxford-housut yleistyivĂ€t, erityisesti nuorten miesten pukeutumisessa. Puvuissa oli joko kaksirivinen tai yksirivinen napitus, ja olkapÀÀt olivat tehostetun korostetut.1920- luvulla tĂ€rkeĂ€ miesten asuste olivat hatut, esimerkiksi fedora-hatut tai panamapÀÀhineet. Viimeistely miesten pukeutumiseen tuotiin taskukelloilla ja solmioilla. 

Ikoniset muotisuunnittelijat nousivat tuohon aikaan suosioon kuten esimerkiksi Coco Chanel. Coco Chanelin luomukset keskittyivĂ€t vapaampaan siluettiin ja tuolloin luotiin legendaarinen pikkumusta, joka on kĂ€ytössĂ€ nykyÀÀnkin tyylikkÀÀnĂ€ ja ajattomana, muodikkaana mekkona. 



Muita muotisuunnitelijoita olivat mm. Jeanne Lanvin joka suunnitteli erityisesti tanssimekkoja, sekÀ Jean Patoun rento ja raikas urheilumuoti, joka otettiin Yhdysvalloissa riemulla vastaan.

1920- luvulla yhteiskunnan tilanne vaikutti suoraan muotiin. Charleston oli suosituin tanssi, ja tÀtÀ varten kehiteltiin asuja tanssimiseen soveltuviksi. Jazz-kulttuuri kukoisti ja toi muotiin vivahteita, ja naisten vapautuminen nÀkyi hiuksissa, meikissÀ, kaikessa. Nainen saattoi nyt ajaa autoa kuten miehet ja lÀhti työelÀmÀÀn, joten tarvitsi tÀtÀ varten myös kÀytÀnnölliset vaatteet. Naiset saivat myös ÀÀnioikeuden. Salakapakoissa nÀhtiin uusimpien muotivirtausten tyylejÀ.

Jersey-kangas oli arkena kĂ€ytössĂ€, iltapuvuissa materiaaleina oli satiini ja silkki. Puuvilla ja villa kuten nykyÀÀnkin, olivat hittejĂ€ arkipukeutumisessa. 

                            Kuva; Museo Milavida -nĂ€yttely, "Paluu 20- luvulle"

Mekoissa kĂ€ytettiin tuohon aikaan paljon paljetteja, joista jotkut oli valmistettu vahasta. Vahaiset paljetit joskus sulivat pois sekĂ€ halkeilivat kĂ€ytössĂ€. Muotia seurattiin lehdistĂ€ kuten Vogue, mutta Hollywood vaikutti asiaan myös.  Elokuvien tĂ€hdet olivat myös muoti-ikoneita, ja heidĂ€n tyylejÀÀn jĂ€ljiteltiin. Miesten 20-luvun elokuvien tyyli-ikoneja olivat Rudolph Valentino, Douglas Fairbanks sekĂ€ Fred Astaire. Kulutuskulttuuri alkoi kasvamaan, valmistusmenetelmĂ€t paranivat, teollinen massatuotanto mahdollisti asujen valmstamisen suuremmallekin joukolle ihmisiĂ€ ja mainonta monipuolistui joten tiedotus uusimmista muotivillityksistĂ€ levisi paremmin ihmisten tietoon. Sarjatuotannon lisĂ€ksi muotivaatteita ommeltiin myös kotioloissa itse. 

!920- luvun muoti inspiroi vielĂ€ tĂ€nĂ€kin pĂ€ivĂ€nĂ€, ja esimerkiksi 1960- luvulla vallinnut mod-tyyli, sekĂ€ 1980-luvulla vaikuttanut power dressing saivat innoituksensa juurikin tĂ€mĂ€n aikakauden muotisuuntauksesta. 








Pieni yhteenveto tÀmÀn ajan muodista;

Muodin kolme avainsanaa olivat cloche-hatut, poikatyttömÀinen, huoleton tyyli sekÀ lyhyet mekot. Muoti otti urheilumuodista sekÀ miesten vaatteista vaikutteita.
1920- luvun tunnetuin muotisuunnittelija oli Coco Chanel, joka valmisti markkinoille pikkumustan ja jersey-kankaan, jotka ovat edelleen elegantteja muotiluomuksia. Art Deco- tyylisuuntaus sai vakituisen nimensĂ€ 1960-luvulla, ja on myös jÀÀnyt nĂ€ihin aikoihin asti suosituksi sisustussuuntaukseksi. Suosituimmat materiaalit tuona aikana olivat jersey-kangas, sekĂ€ silkki ja satiini ilta- sekĂ€ juhlapuvuissa. 




LĂ€hteet; 

đŸ’„https://nordvibe.fi/1920-luvun-muoti/
đŸ’„Vintage Fashion - muodin vuosikymmenet - kirja 
đŸ’„Museo Milavidan nĂ€yttely "Paluu 20- luvulle"
đŸ’„https://tyyliniekka.fi/tyylikatsaus-20-ja-30-luvuille/



















maanantai 3. helmikuuta 2025

Voimanaisia #1; Marie-Antoinette

 Upeita Voimakkaita Voimanaisia; 

 Osa 1. Marie-Antoinette

 Ranskan vallankumouksen syntipukki, juhlia rakastava seurapiiriperhonen, joka sotkettiin moneen skandaaliin syyttömĂ€nĂ€ mukaan. 

Laitan tĂ€hĂ€n eka linkin edelliseen pĂ€ivitykseen Marie-Antoinetten elinajalla vallinneista muotivillityksistĂ€. Siis ihania luomuksia ja kauniita mekkoja tuohon aikaan!  Pukeuduttaispa vielĂ€kin kuin kermakakut ja noin erottuvaisesti!

Linkki alla nĂ€ihin muotiluomuksiin; 

https://camomillamaria.blogspot.com/2025/01/muotijuttuja-1700-1800-luvuilta.html


Marie Antonia Josepha Johanna von Habsburg-Lothringen 

Marie-Antoinette ~ Ranskan kuningatar 

SyntymĂ€aika; 2.11.1755. ItĂ€valta, Wien. (Hofburg)

                                           Kuolinaika; 16.10.1793. Ranska, Pariisi. (Place de la Concorde)



  Ă„iti; ItĂ€vallan arkkiherttuatar Maria- Theresia IsĂ€; Keisari Frans I

Lapset; Marie-Therese Charlotte, Louis-Joseph -Xavier-Francois, Ludvig XVII, Sophie-Beatrix  

Puoliso; Ludvig XIV, Ranskan kuningas. 

                                      

Marie-Antoinette ~ ItÀvallasta kotoisin oleva Ranskan kuningatar., jonka uskonto oli roomalaiskatolilaisuus. Ulkomaalainen Ranskassa, kohtasi muukalaisvihaa, eikÀ oikein saanut koskaan, ainakaan pysyvÀsti, paikkaa ranskalaisten sydÀmissÀ. TÀhÀn kyllÀ vaikuttivat myös Marie-Antoinetten omat kÀytöstavat ja olemus hallitsijana. NÀitÀkin on toki vÀÀristelty ja paisuteltu, ettÀ Marie-Antoinetten maine saatiin propagandan, huhupuheiden ja valheiden avulla pysymÀÀn mahdollisimman huonona ja huononemaan vÀhÀ vÀhÀltÀ aina enemmÀn, pilkkalaulujen ja pilapiirrosten myötÀ.

 Marie-Antoinette koetti tehdĂ€ kansan eteen pieniĂ€ huomaavaisia tekoja, joita esimerkiksi muut valtaapitĂ€vĂ€t eivĂ€t tehneet, mutta kaikki huomasivat vain hĂ€nen pröystĂ€ilevĂ€n elĂ€mĂ€ntyylin ja ratkaisut tuhlata rahaa omaksi ilokseen.

Kuningatar sai mieheltÀÀn Ludvigilta Petit Trianon -nimisen kartanon, jossa hĂ€n sai luvan kanssa bilettÀÀ ja elÀÀ kuten haluaa. Marie-Antoinette rakennutti kartanon sivulle pienen, söpön maalaiskylĂ€n johon hĂ€n hankki oikeita lampaita, puita ja taloja. Bombellesin markiisi totesi kirjoituksissaan, ettĂ€ kuningatar on kĂ€yttĂ€nyt ison omaisuuden ettĂ€ on saanut pienen maalaiskylĂ€nsĂ€ nĂ€yttĂ€mÀÀn köyhĂ€ltĂ€. Kun tĂ€mĂ€n kylÀÀn kĂ€ytetyn rahamÀÀrĂ€n olisi voinut kĂ€yttÀÀ ihan oikeasti köyhien elĂ€mĂ€n parantamiseen. 

Huhutaan myös, ettĂ€ kun kuningattarelle kerrottiin kansan suuresta nĂ€lkĂ€ahdingosta, ja siitĂ€, ettei heillĂ€ ollut leipÀÀ, kuningatar olisi vastannut, "Syökööt sitten leivoksia". TĂ€lle ei tietenkÀÀn voida kuitenkaan koskaan saada totuutta, sanoiko kuningatar aikanaan oikeasti nĂ€in. 


Marie-Antoinette arvosti taiteita, ja tukikin hovissaan erilaisia teatteriesityksiĂ€ sekĂ€ lauluesityksiĂ€ ja tuki seĂ€veltĂ€jiĂ€. HĂ€n osasi itsekin laulaa ja osasi soittaa cembaloa ja huilua. Marie-Antoinette tuki taidemaalari Elisabeth Vigee Le Brunia jolla hĂ€n teetĂ€tti itsestÀÀn ja lapsistaan useita muotokuvamaalauksia. Marie-Antoinette oli tarkka hiustyylistÀÀn sekĂ€ siitĂ€ ettĂ€ hĂ€n pukeutui muodin mukaisesti. 



Ludvigin ja Marie Antoinetten persoonallisuudet olivat aivan kahdesta eri ÀÀripÀÀstĂ€, ja Ludvig olikin ÀÀrimmĂ€isen ujo ja vetĂ€ytyvĂ€ heidĂ€n ensimmĂ€iset avioliittovuodet. Avioliitto oli poliittinen pakkoavioliitto, mutta pariskunta ei inhonnut toisiaan, ja ajan myötĂ€ he alkoivat oikeasti vĂ€littÀÀ toisistaan aidosti. Ludvigia pidettiin heikkolahjaisena kuninkaana, vaikka hĂ€n oli todella kiltti, sairasti masennusta ja joutui olla kuningas tahtomattaan. Marie-Antoinetten ja hĂ€nen kuningasmiehensĂ€ kaksi lasta kuolivat tosi lĂ€hekkĂ€in tuberkuloosiin, joten ei voi sanoa ettĂ€kö nĂ€illĂ€ ihmisillĂ€ olisi aikanaan ollut kovin loisteliasta ja helppoa, yltĂ€kyllĂ€istĂ€ kuninkaallisten elĂ€mÀÀ, kansan, valtionmiesten ja muiden vielĂ€ painostaessa joka puolelta jatkuvasti. 

Marie-Antoinetten oli vaikea keskittyÀ keskusteluissa kuuntelemaan, ja hÀnellÀ oli mahdollisesti lukihÀiriö. HÀn harrasti uhkapelaamista liikaakin, sekÀ metsÀstys oli yksi hÀnen suuri vapaa-ajan harrastussuosikki. Kuningatar inhosi poliittisia keskusteluita sekÀ jÀykkÀÀ hovietikettiÀ. HÀn halusi mielummin rellestÀÀ ja juhlia yötÀ myöten. HÀnen juhlansa alkoivat aina iltasella kun Ludvig oli kÀymÀssÀ pitkÀkseen, ja kun kuningas herÀsi aamulla hoitamaan valtionasioita, Marie-Antoinette ei ollut vÀlttÀmÀttÀ mennyt vielÀ edes nukkumaan. Hovin tiukankankeat menettelyseremoniat eivÀt kiinnostaneet yhtÀ paljon kuin vaikka ooppera ja baletti. Kun Marie-Antoinetten oli kuitenkin otettava ohjakset aikoinaan maan asioista Ludvigin masentuessa, hÀn kykeni myös vakavoitumaan ja osallistui myös politiikkaan.




Marie-Antoinettesta tuli Ranskan dauphine vain 14-vuotiaana, avioiduttuaan 15-vuotiaan Louis Augusten kanssa. 18-vuotiaana Marie-Antoinette kruunattiin Ranskan kuningattareksi. HĂ€n oli luonteeltaan rehellinen ja halusi pyrkiĂ€ parempaan aina, mutta hĂ€n ajatutui ongelmiin tahtomattaan, ongelmiin jotka tahrasi hĂ€nen mainettaan. Marie-Antoinette esimerkiksi sotkettiin kaulakoruskandaaliin, jossa Jeanne de Valois- niminen ammattihuijari, huijasi kahden miljoonan livren arvoisen kaulakorun vÀÀrennettyjen kirjeiden, (jotka olivat muka kuningattaren kirjoittamia) avulla itselleen timanttikaulakorun. Vaikka syylliset joutuivat oikeuden eteen ja saivat tuomion, tĂ€mĂ€ kyseinen kaulakoruhĂ€ssĂ€kkĂ€ tahrasi kuningattaren jo valmiiksi huonon maineen, lopullisesti. 

Kuningaspari syöstiin vallasta 1792 epĂ€onnistuneen pakoyrityksen aikoihin. Kuningaspari kuoli kumpikin giljotiinissa 1793. HeidĂ€n lapsistaan vain yksi eli Ranskan vallankumouksen yli. 

Marie-Antoinette mestauslavalle kĂ€vellessÀÀn astui pyövelin jalan pÀÀlle vahingossa ja pyysi tĂ€tĂ€ hĂ€neltĂ€ anteeksi. "Anteeksi monsieur, se ei ollut tarkoitukseni". 

Marie-Antoinette tuomittiin maanpetoksesta kuolemaan giljotiinissa 37-vuotiaana 16.10.1793.  kello 12.15. Place de la Concordessa, Pariisissa. 

HĂ€net on haudattu 21.1.1815 Saint Denis`n basiliskaan, Ranskassa. 




LĂ€hteet; 

https://en.chateauversailles.fr/discover/history/great-characters/marie-antoinette

https://kuninkaallisetjamonarkia.wordpress.com/2014/10/31/ludvig-xvi-kuningas-vasten-tahtoaan/

www.historianet.fi




RMS Titanic

Titanic - törmÀsi jÀÀvuoreen vuonna yli sata vuotta sitten, ja vajosi veden alle kohtalokkaasti vieden yli 1500 ihmisen hengen. Rakastan lef...