1700- luvulla oli runsas, rönsyilevÀ, omalaatuinen muoti. SekÀ naiset ettÀ miehet kÀyttivÀt peruukkeja. Marie Antoinette lienee rokokoo-ajalta tunnetuin muoti-ikoni noilta vuosilta.
Tuon ajan luottovaate oli korsetit, mutta vain ylhÀmystöllÀ. Rahvas joka teki kovasti pÀivittÀisiÀ töitÀ, ei korsetteja kÀyttÀnyt, ainakaan arkena. Ne kun olisivat huomattavasti vaikeuttaneet työntekoa.
Rokokoo 1730 - 1770
Rokokoo- ajan hameet tuettiin panierilla muotoonsa. Panierilla eli vannenauhalla. Vaatteissa oli kureliivimiehusta ja pyrkimys keveyteen. Asustuksessa oli pÀÀpainona vaaleat vÀrit sekÀ puuteroidut kasvot. Matala ja pieni kampaus, vaatteissa koristeina rusetteja, silkkinauhoja sekÀ tekokukkia. Miesten takit olivat vartalonmyötÀisiÀ. Miesten takkien helman sivut jÀykistettiin ja muodissa olivat kapeat polvihousut.
1800-luvulla naisten mekkojen takamukset nÀyttÀÀ tosi valtavilta. Aiemmin kellomaiset mekkojen helmat muuttuivat 1860-luvulla pitemmiksi joissa oli laahus, ja sen ajan ompelijat kuroivat hameenhelmoja ylemmÀs jotta laahus ei viistÀisi maata. Turnyyri, oli mekon alle asennettu rautakehikko, joka nosti helmat ylemmÀs maasta. Turnyyri oli rautakehikko, (vannehametta hillitympi) joka asennettiin sitomalla vyötÀrölle ja johon kiinnitettiin hameen helmaosa jotta niiden laahus kohoaisi ylöspÀin. Turnyyri suureni ajan myötÀ jatkuvasti suuremmaksi eikÀ tÀmmösen kanssa ollut mitenkÀÀn helppoa istua. Vartalonmuoto oli tuohon aikaan hyvin ihailtava. Muoti vÀistyi kÀytÀnnöllisempien mekkojen tieltÀ 1900-luvun aikoihin.
Kuva kopsattu netistÀ. Wikipedia.
1800- luvulla jÀttimÀiset vannehameet saapuivat muodin kuvioihin. Paitsi ettÀ tÀÀ hame oli ihan superepÀkÀytÀnnöllinen, se oli myös hengenvaarallinen. Moni nainen saikin surmansa tavoitellessaan vannehameen avulla kapeampaa vyötÀrölinjaa. Krinoliinihame syttyi palamaan tai aiheutti pysyviÀ vaurioita, kun naiset törmÀilivÀt sillÀ vÀhÀn vÀliÀ johonkin.
Keisari Napoleon III 18 vuotta vanhempi vaimo alkoi kÀyttÀÀ ensimmÀisenÀ vannehametta peittÀÀkseen raskautensa. Eugene oli aikansa muoti-ikoni, ja hameesta tuli nÀin ollen hitti.
Vannehame oli tehty hulavanteiden kaltaisesta hÀkistÀ, jonka pÀÀlle aseteltiin alushame tukemaan sitÀ, ja se sai vatsan nÀyttÀmÀÀn litteÀmmÀltÀ, kun vielÀ viimeisenÀ pÀÀlle puettiin itse mekko. Plussaa oli se ettÀ hameessa oli runsaasti liikkumavaraa, jalkojen jÀÀdessÀ vannehÀkin alla vapaaksi ja koska kangasta ei tarvittu kovin paljon. Hame oli huippumuotia ja se työllisti terÀstehtaissa tuhansia työntekijöitÀ valmistamaan pÀivittÀin valtavat mÀÀrÀ terÀshÀkkikehikoita vannehameita varten.
Vannehameet veivÀt tilaa niin kirkonpenkeillÀ, hyvÀntekevÀisyystilaisuuksissa kuin pÀivittÀin kadulla kuljeskellessa. LiikenneyrittÀjÀt eivÀt pitÀneet siitÀ ettÀ heidÀn 20-paikkaisiin vaunuihinsa ei mahtunut enÀÀ riittÀvÀ mÀÀrÀ ihmisiÀ, hameiden vallatessa alaa joukkoliikenteessÀkin. Naiset juuttuivat hameiden kanssa oviaukkoihin ja tuulisella sÀÀllÀ oli hieman vaikea tÀllÀ pukimella liikkua eteenpÀin.
Jos kaatui, hameella oli vaikea nousta ylös, eikÀ hametta voinut saada puettua itse pÀÀlle.
(kuva kopsattu netistÀ.) Krinoliinimuotia 1860- luvulla. Wikipedia.Vannehameiden kanssa ajautui vÀlillÀ liian lÀhelle tulisijoja, ja hameiden musliinikankaat syttyivÀt tuleen, aiheuttaen eriasteisia palovammoja ja kuolemia. MyöskÀÀn toinen nainen ei voinut auttaa toista vannehameeseen sonnustautunutta naista hÀdÀssÀ mikÀli nÀki toisen syttynen tuleen, koska omakin hame olisi nÀin ollen leimahtanut jos olisi koettanut mennÀ sammuttamaan roihuavaa tylliÀ. Vannehameet tiputtelivat naisten ostosreissulla tavaroita hyllyiltÀ, ja tehdastyössÀ naiset joutuivat vaarantilanteisiin tÀmÀn tÀstÀ. Asu kun ei vÀlttÀmÀttÀ ollut mikÀÀn tehdastyöntekijÀlle paras mahdollinen, vanteiden tarttuessa työkoneisiin. Lopulta työergonomia puuttui peliin ja vannehameet kiellettiin työaikana. 1800-luvun lopulla vannehamemuoti hiipui ja tilalle tuli hillitympi versio, krinolinetti sekÀ turnyyri, josta kirjoitinkin jo tuonne ylös.
https://punomo.fi/pukuhistoria-rokokoo-1730-1770/
historianet.fi Eri artikkeleita
Marie Antoinette -leffassa on tÀn ajan pukuja ja muotia. Leffa kertoo Marie Antoinetten elÀmÀstÀ ja kyseisessÀ leffassa on pÀÀosassa Kristen Dunst. Leffa on vuodelta 2006.
Myös Amadeus- leffassa on tÀtÀ aikaa. Kertoo siis Mozartin elÀmÀstÀ, ja siinÀ on paljon Mozartin musiikkia. Elokuva itse ei kerro suoraan (ilmeisesti?) totuudenmukaisesti Mozartin elÀmÀstÀ. Mutta ehdottomasti katsomisen arvoinen. Historiallinen draama on vuodelta 1984, ja Mozartin roolissa siinÀ on Tom Hulce.
Ei kommentteja:
LÀhetÀ kommentti