TĂ€mĂ€ pĂ€ivitys pyörii keskiaikaisen sekĂ€ renessanssiajan muodin ympĂ€rillĂ€. Keskiaika on yksi muiden entisten aikojen ohessa yksi suosikeistani ja inspiraationlĂ€hde pukeutumiseeni ja asusteisiini.đ„
Kuvat tĂ€ssĂ€ pĂ€ivityksessĂ€ ovat kuvituskuvia, kuitenkin keskiaikaiset muotijutut ovat itsellĂ€ni vain suuntaa-antavia, en ole keskiaikaharrastaja. Joillakin on kyllĂ€ ihailtava elĂ€mĂ€ntapa, jotka kulkevat ihan oikeasti jonkun menneen aikakauden vaatteissa pĂ€ivittĂ€in ja elÀÀ sen ajan elĂ€mÀÀ joka pĂ€ivĂ€. đ
Pieni keskiaikainen vaatesanasto
YllĂ€oleva linkki on nettisivu pieneen keskiaikaiseen aakkosjĂ€rjestykselliseen vaatesanastoon. Saman sanaston olen kirjoittanut myös alas. đąđ
Aluspaita (Paita, Chemise) ; Usein vaaleaa pellavaa oleva lyhyt tai pitkÀ paita, jota kÀytettiin alimpana asusteena.
Baretti; Baskeria muistuttava usein pyöreÀ ja leveÀ, pehmeÀ pÀÀhine. Kaikilla yhteiskuntaluokilla keskiajalla yleinen pÀÀhine.
Bliaud (myös bliaut); Vartaloa myötÀilevÀ tÀyspitkÀ naisten puku, jossa on ylhÀÀltÀ kiinteÀt ja kyynÀrpÀÀstÀ reilusti levenevÀt, jopa maahan saakka ulottuvat hihat. Bliaud- mekon kanssa kÀytetÀÀn usein pitkÀÀ vyötÀ, joka voi olla kahteen kertaan kierretty vyötÀrön ympÀrille ja jonka pitkÀt pÀÀt riippuvat edessÀ.
Braguette; Topattu ja koristeltu kolmio miesten housujen etuosassa. "kalukukkaro"
Burgundilaispuku; YlhÀÀltÀ kiinteÀ naisten puku, jossa on korotettu vyötÀrö, syvÀ V- pÀÀntie ja usein laaja laahus. PÀÀntie ja kÀÀnnytetyt hihansuut voivat olla reunustettu turkiksella. 1400-luku.
Bycocket; "Robin Hood- hattu", jossa hatun takareuna on taitettu ylös ja taittamatta jÀtetty etureuna muodostaa lipan.
Chaperon; HÀntÀhupusta muunnettu hieman turbaanimaiselta vaikuttava pÀÀhine, jossa voi olla pitkÀ, olalla roikkuva hÀntÀ.
Cotehardie; Miesten vartaloa mukaileva, lantiopituinen tai pidempi ylÀosan vaate, joka on edestÀ napitettu tai nyöritetty. myös hihoissa voi olla pitkÀ rivi nappeja. Naisten ylÀosasta tyköistuvaa, edestÀ napitettua keskiaikamekkoa voidaan myös kutsua cotehardie-mekoksi.
Cotte; Keskiajan vÀljÀ tai ylhÀÀltÀ tyköistuva aluspuku, mekkopuku
Doublet (dubletti); Miesten tyköistuva lievejakku, joka on usein napitettu edestÀ. Doublet voi olla napitettu ja aikakaudesta riippuen siinÀ voi olla esimerkiksi viilloskoristelua, olkasiivekkeet, kielekereunaiset liepeet jne.
Gambeson; Topattu, tikattu takki, jota kÀytetÀÀn taisteluvarustuksessa sellaisenaan tai rengaspanssarin tai levyhaarniskan alla. (pÀÀllÀ).
Hartiahuppu; Huppu, jossa on olat peittÀvÀ lyhyt viitta.
Hennin; PitkĂ€, kartiomallinen pÀÀhine, johon on yhdistetty huntu. Huntu voi roikkua esim, kartion kĂ€rjestĂ€. TĂ€mĂ€ on se linnanneitojen pÀÀhine. âș
Houppelande; Mekkomainen puku jossa on hyvin pitkÀt ja laajat hihat, kÀy molemmille sukupuolille. Hihojen reunat on voitu koristella erilaisin leikkauksin ja hihoissa voi olla nÀyttÀvÀ vuori. Helma on runsas ja siinÀ on usein laahus. Naisilla puvun vÀljyys on joskus koottuna ylhÀÀllÀ vyötÀröllÀ olevan vyön alle, miehillÀ vyö on alempana vyötÀröllÀ. Naisilla puku on tÀyspitkÀ, miehillÀ tÀyspitkÀ tai polvipituinen.
Housusukat; Keskiaikaiset ihonmyötÀiset kankaasta valmistetut housut, jotka muodostuvat kahdesta sukkamaisesta osasta. Miesten housusukat kiinnitettiin alushousuihin, vyöhön tai paitaan.
HÀntÀhuppu; Hartiahuppu, jossa hupun kÀrki on reilusti pidennetty.
Kaatiot; Housut
Kalotti (patalakki); PÀÀnmyötÀinen tai pyöreÀ, usein kaitaleista koottu pÀÀhine, "VÀinÀmöisen hattu"
Kolmikolkkahattu; Hattu, jonka lierit on nostettu kolmesta kohdasta ylöspÀin. Kolmikolkkahattu on ollut muotia mm. 1400- luvulla sekÀ 1700 -luvulla.
Korsetti; Metalli - tai valaanluilla tuettu vartaloa muokkaava ja rintoja tukeva alusvaate.
Kukkeli; ks. kohta "hÀntÀhuppu"
Kureliivi; korsetin nimitys ennen 1800- lukua
Kurpposet; YhdestÀ nahkapalasta valmistetut, nahkanyörillÀ muotoon kurotut kengÀt.
KÀrkikengÀt, kÀrsÀkengÀt; SuippokÀrkiset kengÀt, joiden pitkÀ kÀrki voi kÀpertyÀ saparomaisesti.
Lautanauha; VyönÀ ja koristenauhana kÀytetty pienten lautojen avulla kudottu nauha. Varhaiskeskiaika, keskiaika. (Myös eaa.)
Leukaliina; Keskiaikainen leuan ja kaulan peittÀvÀ huntu.
Liripipe; Keskiaikaisen hÀntÀhupun pitkÀ kÀrki.
Mi- parti; Keskiajan pukeutumisessa termillÀ viitataan kaksivÀriseen vaatteeseen, jonka puoliskot ovat erivÀriset.
Myllynkivikaulus; MyöhÀisrenessanssiajan poimutettu ja röyhelöinen, takana niskassa viuhkamaisesti kohoava, kovaksi tÀrkÀtty kaulus.
Pillerirasiahattu; PyöreÀ hattu, jossa on tasainen laki ja suorat pystyreunat.
Rengaspanssari, rengashaarniska; PienistÀ metallirenkaista koottu panssarina toimiva vaate.

Sukkanauha; Keskiajalla nauha, joka solmitaan pitkien sukkien ylÀreunaan polvien ylÀ - tai alapuolelle, jotta sukat pysyvÀt paikoillaan.
Surcote, surcot; Usein hihaton, liivihameen tyylinen keskiaikainen pÀÀllyspuku.
SydÀnpÀÀhine; Keskiaikainen naisten sydÀmen mallinen pÀÀhine.
SÀÀrisiteet; Viikinkimiesten kÀyttÀmÀt sÀÀrien ympÀrille kiedottavat villaiset siteet. SÀÀrisiteitÀ on kÀytetty mös myöhemmillÀ vuosisadoilla esimerkiksi sotilaspuvustuksessa.
Tabardi; Hihaton tai lyhythihainen, sivulta avoin pÀÀllysvaate. Keskiaikaisella sotilaalla tabardi voi olla puettu haarniskan pÀÀlle ja koristeltu heraldisin tunnuksin.
Tunika; Paitamainen, pitkÀ ja laskeutuva ylÀvartalon peittÀvÀ vaate. Tyypillinen ylÀosan vaate keskiajalla ja viikinkiajalla.
Viilloskoristelu; Vaatteiden koristelu tekemÀllÀ pÀÀllivaatteeseen viilloksia, joiden alta nÀkyy alempi vaatekerros. Alempaa vaatekerrosta, esimerkiksi runsasta paitaa, voidaan vetÀÀ esiin viilloksesta. Viillokset voivat olla reunoistaan koristeltuja tai ne on voitu polttaa vaatteeseen. 1500- luku. renessanssi.
Viitta; Huputon tai hupullinen, hartiat peittÀvÀ takkia edeltÀvÀ pÀÀllysvaate. Voi olla lyhyt tai pitkÀ. Viikinkiaikaan ja varhaiskeskiajalla neliön muotoinen kangaskappale, myöhemmin puoli- tai kokoympyrÀn mallinen. Viitta on usein tehty villasta ja kiinnitetÀÀn soljella edestÀ tai toiselle olalle.
đ„đ„đ„đ„đ„đ„
Aurinkokuningas Ludvig XIV toi tunnetuksi peruukit. Naisten peruukit ylsivÀt korkeudeltaan kattokruunuihin asti ja peruukeissa vipelteli niiden perunajauhopuuteroinnin vuoksi jopa hiiriÀ. Henrik VIII kÀytti tossuja nilkkavammojen kiputilojen vuoksi ja niistÀ tuli hovissa muotia. KÀytÀmmekö me tÀstÀ syystÀ aamutossuja ja sisÀtohveleita vielÀ nykyÀÀnkin?
Keskiajalla oli myös mitÀ kummallisimpia muoti-ilmiöitÀ jotka kummastuttavat nÀin nykypÀivÀnÀ. Kirkoissa olevat seinÀmaalaukset toimivat sen ajan muotilehtinÀ. Yksi suurimpia muotivillityksiÀ oli isot aatelisten ruokalaput jotka kehiteltiin estÀmÀÀn hienoja pukuja sotkeentumasta aterioinnin yhteydessÀ. TÀssÀkin mentiin ÀÀripÀÀhÀn kuten peruukeissa, eli myllynkivikaulukset vain suurenivat ja kasvoivat, joten lopuksi ne vaikeuttivat syömistÀ ja kÀyttöön piti ottaa pitempiÀ aterimia ruokailun mahdollistamiseksi.
Vaatteet mÀÀrÀytyivÀt sÀÀtyluokituksen mukaan. Vaikka hienompiin vaatteisiin olisikin ollut varaa, vaatteet ylleen oli valittava sen mukaan miten laki sen mÀÀrÀsi.
Maaseudun raskaiden töiden tekijÀt kÀyttivÀt kÀytÀnnöllisiÀ puuvillavaatteita, puukenkiÀ, nahkatossuja, ja esimerkiksi huppulakkia jossa oli pitkÀ kapeneva pÀÀ. Kirkonmiesten kesken oli omat arvojÀrjestyksensÀ, munkeilla oli vaatimattomat kaavut ja paljaat jalat, kun taas piispoilla oli kirjavat ja arvokkaan koreat asusteet ja he kuljeksivat silkkikengissÀ.
Aateliset kÀyttivÀt samettikankaisia vaatteita, ja muodin mukana oli tÀrkeÀÀ pysytellÀ. Hatut olivat nÀyttÀvÀsti ja suuresti koristeltuja, esimerkiksi helmillÀ ja suurikokoisilla, eksoottisilla linnunsulilla. Yhteiskunnan korkeimmassa jÀrjestyksessÀ olevat kuninkaalliset olivat vaatetukseltaan vÀrikkÀÀn erivÀrisiÀ ja nÀyttÀviÀ kuin joulukuusi jouluaattona. Tietyt vÀrit vaatteissa oli varattu vain heidÀn kÀyttöönsÀ. Kankaat kuninkaallisten asuissa olivat kuitenkin kalliimpaa laatua kuin aatelisilla, ja kukaan muu sÀÀtyluokka ei saanut kÀyttÀÀ leoparditurkiksia kuin kuninkaalliset. Laki kielsi aatelisilta myös kultalankaiset silkkikengÀt. Myös kuninkaallisilla oli nÀyttÀvÀ hattumuoti kuten aatelistolla. Asemastaan huolimatta kruunu pÀÀssÀ he kulkivat vain harvoin.
Miesten muotia oli kolmensadan vuoden ajan myös poulainet, eli suippokÀrkiset tossut joissa oli pitkÀ, kiemurainen pÀÀ. KÀrjen kiemuran pituus mÀÀrÀytyi sÀÀtyluokan mukaan. Tossuja tÀytettiin esimerkiksi jouhilla, villalla, ruoholla ja sammaleilla, ettÀ kÀrsÀkenkien muoto sÀilyisi kÀytössÀ. EpÀmuodostumiakin aiheuttaneet suippokÀrkiset vaurauden mittarit olivat kiellettyjÀ ja paheksuttuja pappien ja kuninkaiden toimesta, ja niiden kÀytöstÀ sÀÀdeltiin lakeja. Myös tÀssÀ mentiin liian pitkÀlle, ja kiemurat olivat lopuksi niin pitkiÀ ettÀ ne piti sitoa sÀÀren ympÀrille ettÀ kÀrkitossujen kanssa pystyttiin elÀmÀÀn elÀmÀÀ.

1400- luvun Kim Kardashian, Agnes Sorelia, oli muodin edellÀkÀvijÀ joka aiheutti asuvalinnoillaan pahennusta, ja rikkoi sukupuolinormeja. Sorelia alkoi kÀyttÀÀ turkiksia asuissaan, joita olivat kÀyttÀneet siihen asti vain miespuoliset henkilöt ja kuninkaat.
HÀn myös kÀytti tekonutturaa sekÀ nyppi kulmakarvansa kokonaan pois. Paljas povi ei ollut hyvÀksytty hovissa, ja Angesin hÀtkÀhdyttÀvin tempaus oli esiintyÀ toinen rinta kokonaan paljaana. TÀmÀ jakoi mielipiteet kahtia, toiset eivÀt yksinkertaisesti voineet hyvÀksyÀ moista toimintaa, kun taas toiset ihailivat Soreliaa suuresti. Sorelia kuoli ilmeisesti vihaajiensa myrkyttÀmÀnÀ vain 28- vuotiaana. (Haters gonna hate)
Keskiajalla esimerkiksi FirenzessÀ toimi muotipoliisi joka tarkisti naisten ja miesten vaatteiden olevan lakisÀÀteisten mÀÀrÀysten mukaiset. Laissa oli esimerkiksi sÀÀdetty ettÀ naisten vaatteet saivat maksaa enintÀÀn 25 kultadukaattia, hameet saivat olla sellaisia, ettÀ kangasta niihin oli kÀytetty korkeintaan kaksi metriÀ. Naisten hintavat vaatevalinnat taisivat tulla miehille liian kalliiksi, joten laissa varmasti miesten toimesta on sÀÀdetty siksi nÀin;
"Naissukupuoli on luontojaan turhamainen ja laiska, ja naisten muotivaatteiden kalleus ja ylenmÀÀrĂ€iset koristeet ovat estĂ€neet monia avioliittoja, jotka olisivat voineet toteutua ilman naisten vaatimusta luksuksesta.â
Paljas iho oli myös peitettÀvÀ tarpeeksi pitkillÀ paidoilla sekÀ kaula-aukolla joka ylsi riittÀvÀn ylös. SitÀ mukaan kun jotakin kiellettiin, tuli tilalle aina uusia muotivillityksiÀ.

Natalie Dormer, Kuningatar Anne Boleynina tv-sarjassa "Tudors".
(Kuva napattu thetudorswiki.com)
Anne Boleyn, kunninanhimoinen ja ÀlykÀs, noitana pidetty nainen 1500-luvulta, joka kruunattiin 1. elokuuta 1533 Englannin kuningattareksi. HÀnen tyylillÀÀn oli huomattava vaikutus muotiin hÀnen elinaikanaan, ja hÀn toi tunnetuksi ranskalaista muotia, esimerkiksi tykkimyssyn "French hoodin". Koristeellisen otsapannan joka kiinnitettiin pÀÀnlaelle. Annen muodikkaat asuvalinnat erottivat hÀnet Englannin hovissa ja tekivÀt hÀnestÀ aikansa muoti-ikonin. "Muodin kuvastimen".
Annen tytÀr oli myös edellÀkÀvijÀ ainakin yhdessÀ keskiaikaisessa muotivillityksessÀ. Elisabet I toi tunnetuksi sekÀ miehillÀ ettÀ naisilla kÀytössÀ ollutta myllynkivikaulusta pukeutumisessaan. Myllynkivikaulus oli runsas ja röyhelöinen kaulalla pidettÀvÀ, erikseen pidettÀvÀ nÀyttÀvÀ pukine. Myös tÀstÀ kauluksesta nÀkyi ihmisen aatelinen arvo. Rikkailla aristokraateilla oli silkistÀ, pellavasta, kullasta ja hopeasta tehtyjÀ kauluksia, kun taas köyhemmillÀ oli kaulukset vaatimattomammista, halvoista kankaista. Muodin villitessÀ enemmÀn ihmisiÀ, myös kauluksen koko suureni sitÀ mukaa.
LĂ€hteet;
www.historianet.fi
www.havefunwithhistory.com
https://yle.fi/a/3-7446601
MitĂ€ olen nyt tutkinut keskiajan ja renessanssin ajan vaateluomuksia ja sen aikaisia asustevillityksiĂ€, niin aika paljon on tĂ€nĂ€kin pĂ€ivĂ€nĂ€ samantyylisiĂ€, tĂ€hĂ€n pĂ€ivÀÀn pĂ€ivitettyjĂ€ muotijuttuja edelleenkin, joita on tuohon aikaan kĂ€ytetty ja levinnyt silloin kaikkien kĂ€yttöön. Kaikki on siis lĂ€htöisin keskiajalta, ja pĂ€ivittyy aina kunkin vuosikymmenen mukaan, siihen aikaan ja pĂ€ivÀÀn sopivaksi? Aika paljon liikaa on kyllĂ€ noihin aikoihin puututtu ihmisten pukeutumiseen, kun on ihan lakeja sitĂ€ varten pitĂ€nyt sÀÀtÀÀ kuinka monta mekkoa löytyy vaatekomerosta sun muuta. đ
đ„đ„đ„đ„đ„