maanantai 10. helmikuuta 2025

Muotia 1920- luvulla 💥

"Millään muulla ei ole niin suurta vaikutusta modernin muodin kehitykseen kuin urheiluvaatteilla" kirjoitettiin Voguessa vuonna 1926, ja toimiviksi suunnitellut urheiluvaatteet olivatkin täydellinen esikuva uuden aikakauden sporttiselle tyylille. 

- ylläoleva kirjasta Vintage Fashion- muodin vuosikymmenet 



Flapper-muotia, art decoa, hapsuhelmoja, koristepäähineitä, vahva meikki, ja nilkkapituudesta lyhenneet hameenhelmat. Ensimmäisen maailmansodan kauhut oli jätetty taakse, ja ihmiset viettivät kuplivaa ja iloista elämää. 

(kuvissa Annina. Helsinki. 2022.)


1920- luku, Roaring twenties, ensimmäisen maailmansodan jälkeinen kultainen 20-luku toi mukanaan uusia mullistuksia, niin yhteiskuntaan kuin muotiinkin. Muodissa nähdään vielä näin sadankin vuoden päästä mullistuksia jotka ovat saaneet alkunsa tuona säihkyvänä aikakautena. Tuona aikana tehtiin niin hameen helmoihin kuin asusteisiinkin kaikenlaisia uudistuksia. Aikakauden kasvot ovat epäsovinnainen flapper- tyttö, poikatyttö, la garconne. Jazz-tytöt meikkasivat, tupakoivat, ja juhlivat mielin määrin. Viimeisimmän muodin mukaan pukeutuvat flapper- tytöt uhkasivat perinteistä naiskuvaa Suomessa, joten hirveästi ei, konservatiivisemmat piirit tästä ilmiöstä pitäneet.

Muodin, tyylin ja sisustuksen suuntaus art deco sai myös alkunsa näinä päivinä, ja Coco Chanelin mustat, ajattomat mekot ovat myös tältä vuosikymmeneltä. 




1920 - luvulla naiset heittivät korsetit nurkkaan ja halusivat luonnollisemman lookin. Tyyli tuolla vuosikymmenellä oli poikatyttömäinen. Coco Chanel toi markkinoille jersey- kankaan, joka teki arjen olemisesta mukavampaa. 

 Hameenhelma lyheni polvipituuteen, mekoissa heiluivat hapsut ja paljetit vauhdikkaiden tanssien mukana. Tuon ajan tunnetuin vaate on Charleston- mekko. Art deco- suuntauksen lisäksi vaikuttivat egyptiläinen eksotiikka sekä Antiikin kreikka. Naiset käyttivät asusteinaan sulkapäähineitä, pitkävartisia silkkihansikkaita, pitkiä helminauhoja sekä cloche- hattuja. 


            Museo Milavida; "Paluu 20- luvulle"- näyttely.




Ranteissa oli runsaasti rannerenkaita ja korvissa näyttävät korvikset. Hiustyyleissä suosittiin Marcel-aaltoja sekä Bob- leikkausta. Bob- leikkaus oli lyhyt kulmikas, helposti muotoiltava kampaus. Bob- leikkaus oli klassiset, kauniisti muotoillut laineet. Tuon ajan juttu oli lyhyet hiukset. Huulet oli tulipunaiset, silmät näyttävän mustat ja kulmakarvat maalattu paksuiksi ja tummiksi. 











Miesten muoti perustui mukavuuteen, ja rentouteen. Oxford-housut yleistyivät, erityisesti nuorten miesten pukeutumisessa. Puvuissa oli joko kaksirivinen tai yksirivinen napitus, ja olkapäät olivat tehostetun korostetut.1920- luvulla tärkeä miesten asuste olivat hatut, esimerkiksi fedora-hatut tai panamapäähineet. Viimeistely miesten pukeutumiseen tuotiin taskukelloilla ja solmioilla. 

Ikoniset muotisuunnittelijat nousivat tuohon aikaan suosioon kuten esimerkiksi Coco Chanel. Coco Chanelin luomukset keskittyivät vapaampaan siluettiin ja tuolloin luotiin legendaarinen pikkumusta, joka on käytössä nykyäänkin tyylikkäänä ja ajattomana, muodikkaana mekkona. 



Muita muotisuunnitelijoita olivat mm. Jeanne Lanvin joka suunnitteli erityisesti tanssimekkoja, sekä Jean Patoun rento ja raikas urheilumuoti, joka otettiin Yhdysvalloissa riemulla vastaan.

1920- luvulla yhteiskunnan tilanne vaikutti suoraan muotiin. Charleston oli suosituin tanssi, ja tätä varten kehiteltiin asuja tanssimiseen soveltuviksi. Jazz-kulttuuri kukoisti ja toi muotiin vivahteita, ja naisten vapautuminen näkyi hiuksissa, meikissä, kaikessa. Nainen saattoi nyt ajaa autoa kuten miehet ja lähti työelämään, joten tarvitsi tätä varten myös käytännölliset vaatteet. Naiset saivat myös äänioikeuden. Salakapakoissa nähtiin uusimpien muotivirtausten tyylejä.

Jersey-kangas oli arkena käytössä, iltapuvuissa materiaaleina oli satiini ja silkki. Puuvilla ja villa kuten nykyäänkin, olivat hittejä arkipukeutumisessa. 

                            Kuva; Museo Milavida -näyttely, "Paluu 20- luvulle"

Mekoissa käytettiin tuohon aikaan paljon paljetteja, joista jotkut oli valmistettu vahasta. Vahaiset paljetit joskus sulivat pois sekä halkeilivat käytössä. Muotia seurattiin lehdistä kuten Vogue, mutta Hollywood vaikutti asiaan myös.  Elokuvien tähdet olivat myös muoti-ikoneita, ja heidän tyylejään jäljiteltiin. Miesten 20-luvun elokuvien tyyli-ikoneja olivat Rudolph Valentino, Douglas Fairbanks sekä Fred Astaire. Kulutuskulttuuri alkoi kasvamaan, valmistusmenetelmät paranivat, teollinen massatuotanto mahdollisti asujen valmstamisen suuremmallekin joukolle ihmisiä ja mainonta monipuolistui joten tiedotus uusimmista muotivillityksistä levisi paremmin ihmisten tietoon. Sarjatuotannon lisäksi muotivaatteita ommeltiin myös kotioloissa itse. 

!920- luvun muoti inspiroi vielä tänäkin päivänä, ja esimerkiksi 1960- luvulla vallinnut mod-tyyli, sekä 1980-luvulla vaikuttanut power dressing saivat innoituksensa juurikin tämän aikakauden muotisuuntauksesta. 








Pieni yhteenveto tämän ajan muodista;

Muodin kolme avainsanaa olivat cloche-hatut, poikatyttömäinen, huoleton tyyli sekä lyhyet mekot. Muoti otti urheilumuodista sekä miesten vaatteista vaikutteita.
1920- luvun tunnetuin muotisuunnittelija oli Coco Chanel, joka valmisti markkinoille pikkumustan ja jersey-kankaan, jotka ovat edelleen elegantteja muotiluomuksia. Art Deco- tyylisuuntaus sai vakituisen nimensä 1960-luvulla, ja on myös jäänyt näihin aikoihin asti suosituksi sisustussuuntaukseksi. Suosituimmat materiaalit tuona aikana olivat jersey-kangas, sekä silkki ja satiini ilta- sekä juhlapuvuissa. 




Lähteet; 

💥https://nordvibe.fi/1920-luvun-muoti/
💥Vintage Fashion - muodin vuosikymmenet - kirja 
💥Museo Milavidan näyttely "Paluu 20- luvulle"
💥https://tyyliniekka.fi/tyylikatsaus-20-ja-30-luvuille/



















maanantai 3. helmikuuta 2025

Voimanaisia #1; Marie-Antoinette

 Upeita Voimakkaita Voimanaisia; 

 Osa 1. Marie-Antoinette

 Ranskan vallankumouksen syntipukki, juhlia rakastava seurapiiriperhonen, joka sotkettiin moneen skandaaliin syyttömänä mukaan. 

Laitan tähän eka linkin edelliseen päivitykseen Marie-Antoinetten elinajalla vallinneista muotivillityksistä. Siis ihania luomuksia ja kauniita mekkoja tuohon aikaan!  Pukeuduttaispa vieläkin kuin kermakakut ja noin erottuvaisesti!

Linkki alla näihin muotiluomuksiin; 

https://camomillamaria.blogspot.com/2025/01/muotijuttuja-1700-1800-luvuilta.html


Marie Antonia Josepha Johanna von Habsburg-Lothringen 

Marie-Antoinette ~ Ranskan kuningatar 

Syntymäaika; 2.11.1755. Itävalta, Wien. (Hofburg)

                                           Kuolinaika; 16.10.1793. Ranska, Pariisi. (Place de la Concorde)



  Äiti; Itävallan arkkiherttuatar Maria- Theresia Isä; Keisari Frans I

Lapset; Marie-Therese Charlotte, Louis-Joseph -Xavier-Francois, Ludvig XVII, Sophie-Beatrix  

Puoliso; Ludvig XIV, Ranskan kuningas. 

                                      

Marie-Antoinette ~ Itävallasta kotoisin oleva Ranskan kuningatar., jonka uskonto oli roomalaiskatolilaisuus. Ulkomaalainen Ranskassa, kohtasi muukalaisvihaa, eikä oikein saanut koskaan, ainakaan pysyvästi, paikkaa ranskalaisten sydämissä. Tähän kyllä vaikuttivat myös Marie-Antoinetten omat käytöstavat ja olemus hallitsijana. Näitäkin on toki vääristelty ja paisuteltu, että Marie-Antoinetten maine saatiin propagandan, huhupuheiden ja valheiden avulla pysymään mahdollisimman huonona ja huononemaan vähä vähältä aina enemmän, pilkkalaulujen ja pilapiirrosten myötä.

 Marie-Antoinette koetti tehdä kansan eteen pieniä huomaavaisia tekoja, joita esimerkiksi muut valtaapitävät eivät tehneet, mutta kaikki huomasivat vain hänen pröystäilevän elämäntyylin ja ratkaisut tuhlata rahaa omaksi ilokseen.

Kuningatar sai mieheltään Ludvigilta Petit Trianon -nimisen kartanon, jossa hän sai luvan kanssa bilettää ja elää kuten haluaa. Marie-Antoinette rakennutti kartanon sivulle pienen, söpön maalaiskylän johon hän hankki oikeita lampaita, puita ja taloja. Bombellesin markiisi totesi kirjoituksissaan, että kuningatar on käyttänyt ison omaisuuden että on saanut pienen maalaiskylänsä näyttämään köyhältä. Kun tämän kylään käytetyn rahamäärän olisi voinut käyttää ihan oikeasti köyhien elämän parantamiseen. 

Huhutaan myös, että kun kuningattarelle kerrottiin kansan suuresta nälkäahdingosta, ja siitä, ettei heillä ollut leipää, kuningatar olisi vastannut, "Syökööt sitten leivoksia". Tälle ei tietenkään voida kuitenkaan koskaan saada totuutta, sanoiko kuningatar aikanaan oikeasti näin. 


Marie-Antoinette arvosti taiteita, ja tukikin hovissaan erilaisia teatteriesityksiä sekä lauluesityksiä ja tuki seäveltäjiä. Hän osasi itsekin laulaa ja osasi soittaa cembaloa ja huilua. Marie-Antoinette tuki taidemaalari Elisabeth Vigee Le Brunia jolla hän teetätti itsestään ja lapsistaan useita muotokuvamaalauksia. Marie-Antoinette oli tarkka hiustyylistään sekä siitä että hän pukeutui muodin mukaisesti. 



Ludvigin ja Marie Antoinetten persoonallisuudet olivat aivan kahdesta eri ääripäästä, ja Ludvig olikin äärimmäisen ujo ja vetäytyvä heidän ensimmäiset avioliittovuodet. Avioliitto oli poliittinen pakkoavioliitto, mutta pariskunta ei inhonnut toisiaan, ja ajan myötä he alkoivat oikeasti välittää toisistaan aidosti. Ludvigia pidettiin heikkolahjaisena kuninkaana, vaikka hän oli todella kiltti, sairasti masennusta ja joutui olla kuningas tahtomattaan. Marie-Antoinetten ja hänen kuningasmiehensä kaksi lasta kuolivat tosi lähekkäin tuberkuloosiin, joten ei voi sanoa ettäkö näillä ihmisillä olisi aikanaan ollut kovin loisteliasta ja helppoa, yltäkylläistä kuninkaallisten elämää, kansan, valtionmiesten ja muiden vielä painostaessa joka puolelta jatkuvasti. 

Marie-Antoinetten oli vaikea keskittyä keskusteluissa kuuntelemaan, ja hänellä oli mahdollisesti lukihäiriö. Hän harrasti uhkapelaamista liikaakin, sekä metsästys oli yksi hänen suuri vapaa-ajan harrastussuosikki. Kuningatar inhosi poliittisia keskusteluita sekä jäykkää hovietikettiä. Hän halusi mielummin rellestää ja juhlia yötä myöten. Hänen juhlansa alkoivat aina iltasella kun Ludvig oli käymässä pitkäkseen, ja kun kuningas heräsi aamulla hoitamaan valtionasioita, Marie-Antoinette ei ollut välttämättä mennyt vielä edes nukkumaan. Hovin tiukankankeat menettelyseremoniat eivät kiinnostaneet yhtä paljon kuin vaikka ooppera ja baletti. Kun Marie-Antoinetten oli kuitenkin otettava ohjakset aikoinaan maan asioista Ludvigin masentuessa, hän kykeni myös vakavoitumaan ja osallistui myös politiikkaan.




Marie-Antoinettesta tuli Ranskan dauphine vain 14-vuotiaana, avioiduttuaan 15-vuotiaan Louis Augusten kanssa. 18-vuotiaana Marie-Antoinette kruunattiin Ranskan kuningattareksi. Hän oli luonteeltaan rehellinen ja halusi pyrkiä parempaan aina, mutta hän ajatutui ongelmiin tahtomattaan, ongelmiin jotka tahrasi hänen mainettaan. Marie-Antoinette esimerkiksi sotkettiin kaulakoruskandaaliin, jossa Jeanne de Valois- niminen ammattihuijari, huijasi kahden miljoonan livren arvoisen kaulakorun väärennettyjen kirjeiden, (jotka olivat muka kuningattaren kirjoittamia) avulla itselleen timanttikaulakorun. Vaikka syylliset joutuivat oikeuden eteen ja saivat tuomion, tämä kyseinen kaulakoruhässäkkä tahrasi kuningattaren jo valmiiksi huonon maineen, lopullisesti. 

Kuningaspari syöstiin vallasta 1792 epäonnistuneen pakoyrityksen aikoihin. Kuningaspari kuoli kumpikin giljotiinissa 1793. Heidän lapsistaan vain yksi eli Ranskan vallankumouksen yli. 

Marie-Antoinette mestauslavalle kävellessään astui pyövelin jalan päälle vahingossa ja pyysi tätä häneltä anteeksi. "Anteeksi monsieur, se ei ollut tarkoitukseni". 

Marie-Antoinette tuomittiin maanpetoksesta kuolemaan giljotiinissa 37-vuotiaana 16.10.1793.  kello 12.15. Place de la Concordessa, Pariisissa. 

Hänet on haudattu 21.1.1815 Saint Denis`n basiliskaan, Ranskassa. 




Lähteet; 

https://en.chateauversailles.fr/discover/history/great-characters/marie-antoinette

https://kuninkaallisetjamonarkia.wordpress.com/2014/10/31/ludvig-xvi-kuningas-vasten-tahtoaan/

www.historianet.fi




maanantai 27. tammikuuta 2025

Muotijuttuja 1700 & 1800 - luvuilta 💗💥

1700- luvulla oli runsas, rönsyilevä, omalaatuinen muoti. Sekä naiset että miehet käyttivät peruukkeja. Marie Antoinette lienee rokokoo-ajalta tunnetuin muoti-ikoni noilta vuosilta. Korsetit olivat tuon ajan yksi luottovaatekappaleista. 


                            

Rokokoo 1730 - 1770 

Rokokoo- ajan hameet tuettiin panierilla muotoonsa. Panierilla eli vannenauhalla. Vaatteissa oli kureliivimiehusta ja pyrkimys keveyteen. Asustuksessa oli pääpainona vaaleat värit sekä puuteroidut kasvot. Matala ja pieni kampaus, vaatteissa koristeina rusetteja, silkkinauhoja sekä tekokukkia. Miesten takit olivat vartalonmyötäisiä. Miesten takkien helman sivut jäykistettiin ja muodissa olivat kapeat polvihousut. 

1800-luvulla naisten mekkojen takaosat haluttiin näyttävän mahdollisiman runsailta. Aiemmin kellomaiset mekkojen helmat muuttuivat 1860-luvulla pitemmiksi joissa oli laahus, ja sen ajan ompelijat kuroivat hameenhelmoja ylemmäs jotta laahus ei viistäisi maata. Turnyyri, oli mekon alle asennettu rautakehikko, joka nosti helmat ylemmäs maasta. Turnyyri oli rautakehikko, (vannehametta hillitympi) joka asennettiin sitomalla vyötärölle ja johon kiinnitettiin hameen helmaosa jotta niiden laahus kohoaisi ylöspäin. Turnyyri suureni ajan myötä jatkuvasti suuremmaksi. 









 













Kuva kopsattu netistä. Wikipedia.


1800- luvulla jättimäiset vannehameet saapuivat muodin kuvioihin.

Keisari Napoleon III;n 18 vuotta vanhempi vaimo alkoi käyttää ensimmäisenä vannehametta peittääkseen raskautensa. Eugene oli aikansa muoti-ikoni, ja hameesta tuli näin ollen hitti. 

Vannehame oli tehty hulavanteiden kaltaisesta häkistä, jonka päälle aseteltiin alushame tukemaan sitä, ja se sai vatsan näyttämään litteämmältä, kun vielä viimeisenä päälle puettiin itse mekko. Plussaa oli se että hameessa oli runsaasti liikkumavaraa, jalkojen jäädessä vanteen alla vapaaksi ja koska kangasta ei tarvittu kovin paljon. Hame oli huippumuotia ja se työllisti terästehtaissa tuhansia työntekijöitä valmistamaan päivittäin valtavat määrä teräshäkkikehikoita vannehameita varten. 

                              (kuva kopsattu netistä.) Krinoliinimuotia 1860- luvulla. Wikipedia.

1800-luvun lopulla vannehamemuoti hiipui ja tilalle tuli hillitympi versio, krinolinetti sekä turnyyri, josta kirjoitinkin jo tuonne ylös. 


https://punomo.fi/pukuhistoria-rokokoo-1730-1770/

historianet.fi Eri artikkeleita



Marie Antoinette -leffassa on tän ajan pukuja ja muotia. Leffa kertoo Marie Antoinetten elämästä ja kyseisessä leffassa on pääosassa Kristen Dunst. Leffa on vuodelta 2006. 

Myös Amadeus- leffassa on tätä aikaa. Kertoo siis Mozartin elämästä, ja siinä on paljon Mozartin musiikkia. Elokuva itse ei kerro suoraan (ilmeisesti?) totuudenmukaisesti Mozartin elämästä. Mutta ehdottomasti katsomisen arvoinen. Historiallinen draama on vuodelta 1984, ja Mozartin roolissa siinä on Tom Hulce. 




torstai 2. tammikuuta 2025

Luontoreittejä #3; Harjukarin tonttupolku

 



Harjukarin joulumetsä, Marinkainen.

....joulukuussa 2024. 💫

Pakkasta oli - 15 astetta. Talven ekoja kunnon pakkaspäiviä.

...Kuvissa muokkailtu enemmän ja vähemmän värejä, eka kuva tietoisesti hyvinkin muokkailtu. Jotkut kuvista ovat täysin ilman muokkauksia, muunnoksia ja filttereitä. Esimerkiksi nuo grillinuotion läheisyydestä otetut rantakuvat, no filter needed.

Tää joulukoristeilla ja jouluvaloilla koristeltu joulumetsä oli kyllä ihana 💜 Vekaroiden ja ystävän kanssa tänne lähdettiin, mutta ikänään, koskaan, milloinkaan, en niin aikuiseksi kasva etten tämän tyylisestä tunnelmoinnista myös itsekin tykkäisi tosi paljon. Laitoin täältä kuvia vielä albumillisen esille, hyvää joulua joka jo kohta siirtyy ajasta ikuisuuteen ja hienoa uutta vuotta 2025. 



















Harjukarin lintutorni, sijaitsee Marinkaisissa, Suomen rannikkoalueella. Lintutorni sijaitsee luontopolun varrella, metsän reunassa. Luontopolku lähtee Kipponpauhantien parkkipaikalta, ja noin 500 metrin kävelymatkan päästä löytyy lintutorni rannalta, metsän reunasta. Niityt, lieterannat, ja pellot ovat Pohjanmaan tärkeimpiä levähdyspaikkoja linnuille. Linnusto täällä on erittäin monipuolista. Tornin läheisyydessä on laavu ja nuotiopaikka, jossa olikin tarjolla tonttupolulla kävijöille grillimakkaraa, glögiä ja pipareita tuolloin. ..Alue on Pohjanmaan tärkeä linnustokohde sekä kuuluu Vattajanniemen Natura 2000 -alueeseen. 








Harjukarin lintutorni, Marinkainen, Kokkola. 

Kipponpauhantie 

68210 Marinkainen 


perjantai 20. joulukuuta 2024

Luontoreittejä; #2 Rummelö- Harrbådan luontoreitti



Rummelö- Harrbådan 4,5 kilometrin ulkoilureitti ja luonnonsuojelualue Keski-Pohjanmaalla, joka lähtee Kokkolan Villa Elban parkkipaikalta ja kulkee lintulavan, sekä Rummelön ja Harrbädan lintutornien ohitse aina Harrbådan majakalle asti. Vaihtoehtoisesti siis luontopolun voi aloittaa Harrinniementieltä, majakan luota myös toisinpäin Elban parkkipaikalle.

Harrbådan majakka on mun suosikkipaikkojani ja suosikkilenkkeilyreitin päässä. Oon lapsena käynyt jonkun ryhmän kanssa käymässä majakassa tuolla ylhäällä, muutama mun lisäkseni kävi ihan tuolla ylhäällä. Nykyään siellä käyminen on estetty turvallisuussyistä. Tällä majakalla on myös oma kummitustarinansa, ja monta eri versiota siitä. 

     Luontopolku Harrbådan majakalle ja Elban tonttupolulle lähtee Villa Elban parkkipaikalta. Pitkospuinen 700metrin ympyräreitti Elban läheisyydessä on esteetön. 


                                Nuorisokeskus Villa Elba. 
= Täältä löytyy myös majoitusmahdollisuuksia ja kahvilatoimintaa. 

Ollaan oltu useasti täällä taskulamppujen kanssa tonttupolulla, kerran oli mukana glögiä ja pipareitakin. 






















Harrbåda- Rummelö- luonnonsuojelualueella on lieterantoja maankohoamisrannikolla sekä matalia vesistöalueita. Alueella on myös useista eri lajeista koostuva linnusto. Linnuilla on 15.4. - 31.7 pesimäaika. Luontoreitillä erottuvat selvästi maankohoamismetsän erilaiset vaiheet. Reitti on vaihteleva, ja ennen pitkospuiden asentamista maasta nousi paljon oksia. Me ollaan yks kerta menty tää koko matka majakalle asti ja oli leveämmät rattaat koko reitin mukana. 

Tää reitti on myös siks yks mun kulkemista suosikeista, koska tää luontoalueen luonto on niin erilaista ja vaihtelevaa. Välillä on karumpaa luontoa mut sit välillä polku kulkee ohi niittyjen joilla kesällä laiduntaa lampaita. Viimeksi kun käytiinystävän ja lasten kanssa mennä tää reitti, niin oli leveät pitkospuut rakennettu lähtemään heti alusta asti kun käännyttiin Rummelön - Harrbådan luontoreitille. Ennen tässä oli pitempään vain metsäpolku. 

Joulukuussa 2024 polun varrelta bongattuja yksityiskohtia, teiden varsilta ja muualta;










Pimeässä käveltiin takas, vaikka kello oli vasta vähän yli puoli viiden päivällä. Taskulamput oli matkassa ja löydettiin sen valossa tieltä sydänkin. Kuunsirppi loisti taivaalla välillä ainoana valona. Kulkemista tuli noin 10 kilsaa yhteensä. Ensin luontoreitin kautta ja sit tietä pitkin takas autolle.  



Pimeys on kyllä tosi kaunista. 💜



Rummelö - Harrbädan luonnonsuojelualue 

Sannanrannantie 59, 67300 Kokkola. 

Nuorisokeskus Villa Elba. 

Sannanrannantie 60, 67100 Kokkola 





sunnuntai 1. joulukuuta 2024

~~* Samhainista Joulukuuhun *~~



All Hallow`s Eve. 

Halloween.

Kelttiläinen uusi vuosi. 

Samhain.

Kekri.

Kurpitsajuhla. 

Pyhäinpäivä.

...


Halloween ~ Samhain 








 


Halloween All Hallow`s Eve, 

Muinaisten kelttiläisten sadonkorjuujuhla, "kaikkien pyhien ilta". 







Silloin verhon, elävien ja kuolleiden maailman välillä sanotaan olevan ohuimmillaan, ja tämä aika on maagisin ja taianomaisin aika vuodesta, jolloin on aikaa taiteelle, taikuudelle, luovuudelle, hyvälle ruoalle ja jo poisnukkuneiden muistelulle ja kunnioitukselle.

Tää on myös aika ennustaa tulevaa ja valmistautua pitkää kylmää talvea varten, ja tämä oli myös kelttiläisten keskuudessa vuoden viimeisen sadonkorjuun aika. 






Samhain on yksi vanhimmista syysjuhlista mitä on, suomalaista kekriä on vietetty noin 1000- luvulta lähtien.  Espanjassa ja Latinalaisessa Amerikassa vietetään Kuolleiden päivää (siis ne meikit ja kukkapäähineet ja asut ja juhlat miehillä ja naisilla! Voi upeuksien upeus!😍) 




Halloween on sekoitus Samhainia ja Kuolleiden päivää ja on jo 3000 vuotta vanha juhla. Koverretut jack-o-lantern- kurpitsalyhdyt oli aluksi nauriita, joista oli tehty lyhtyjä. 



Samhain oli yksi muinaisten kelttien sadonkorjuujuhla yksi neljästä suuresta vuoden aikana vietetystä juhlasta. Juhlan viettoon kuuluu kuluneen vuoden ja sen aikana mahdollisesti poisnukkuneiden ihmisten muisteleminen ja kunnioittaminen, ja ajatus että he ovat vielä keskuudessa, vielä elävien luona aikaa hetken viettämässä. Samhainin aikana henget siirtyivät joko manalaan tai taivaaseen. Kelttiläiset pukeutuivat naamioihin tai naamiaisasuihin häätääkseen kuolleita elävien maailmasta. Samhain  kulkeutui siirtolaisten mukana Yhdysvaltoihin. Samhainia vietetään 1. marraskuuta, mutta sen juhlinta aloitetaan jo yleensä edellisenä päivänä, 31. lokakuuta, auringonlaskun jälkeen. Kelttiläisessä kalenterissa Samhain on vuoden tärkein juhla, koska kelttiläiset viettivät tuolloin uutta vuotta. Samhain myös jakoi vuoden syys- ja kesäpuoliskoihin. 




Halloween on karnevaalimainen karkkijuhla, "trick or treat" Lapset käyvät Amerikassa kiertämässä ovelta ovelle erilaisissa naamiaisasuissa ja kysymässä keräilykoreihinsa karkkeja. Mikäli koriin ei anneta herkullista palkkiota, palkkiona kitsaalle talonväelle on jonkinlainen vahingonteko. 




Meksikolainen Dia de Muertos- Kuolleiden päivä on elämisen ja elämän juhla. Päivä sijoittuu ajankohdalle 31.10.- 2.11. joka vuosi. Kuolleita kutsutaan kotiin ja hautausmaat valaistaan sadoilla kynttilöillä ja koristellaan samettisilla kukilla. 

Jokainen kolmesta päivästä on varattu erilaiselle juhlinnalle ja seremonioille. 31.10 kaikkien pyhien päivän aatto. Pyhäinpäivänä kunnioitetaan kuolleita lapsia ja lapsensa menettäneet tekevät kotiin johtavan polun samettisista kukista. 💝

Marraskuun ensimmäisenä päivänä, pienten enkelien päivänä, meksikolaiset uskovat taivaan porttien aukeavan keskiyöllä, ja lasten on mahdollista astua taivaaseen kukkapolkua pitkin. Aikuisille kuolleille on laitettu ruokia esille ja heidän uskotaan tulevan käymään elossa olevien omaisten luona. 

2. marraskuuta on Kuolleiden päivänä ennen aamunkoittoa, meksikolaiset kokoontuvat hautausmaille, joilta pahoja henkiä pidetään poissa lukuisten lyhtyjen ja kynttilöiden avulla. Sukulaiset kunnostavat hautoja siihen asti, kunnes aurinko nousee ja he menevät kirkkoon. Kuolleiden päivänä on myöhemmin myös kulkue ja musiikkia, joilla ajetaan pois pahoja henkiä. 

Meksikolaiset siivoavat hienosti omaistensa haudat, pesevät hautakivet ja asettavat ruokaa ja juhlajuomia heidän haudoilleen, sekä uskovat että kuolleet omaiset kulkevat heidän joukossaan tuon päivän. Meksikolaiset juhlivat kuolemaa ja heidän perinteensä ovat sekoitus eurooppalaisten ja atsteekkien perinteitä. Meksikolaisten juttuja Kuolleiden päivässä on sokerimassakallot, satiirimaiset lorut sekä luukuvioiset leivät. Kuolleiden päivään kuuluu olennaisena osana keltaiset samettikukat, vainajille kotialttarille jätetty mole-kastike sekä elämää ja kuolevaa symbolisoiva luuleipä. Kotialttarit on nimeltään ofrenda ja sen on määrä näyttää kuolleille, ettei heitä ole unohdettu. Alttari rakennetaan 1. marraskuuta, ja sieltä löytyy syötäviä sokerikalloja, syötävää ja juotavaa, valokuvia kuolleista joiden halutaan tulevan vierailemaan, sekä Neitsyt Marian ja mahdollisten muiden katolisten pyhimysten patsaita sekä kynttilöitä. 


Pyhäinpäivä, Pyhäinmiestenpäivä, on kristillinen juhlapyhä, marttyyrien, vainajien sekä pyhimysten juhlallinen muistopäivä. Pyhäinpäivänä muistellaan edesmenneitä rakkaita, käydän hautausmailla sytyttämässä kynttilöitä, sekä viedään seppeleitä ja kukkia. Kynttilät muodostavat kynttilämeren marraskuun pimeään iltaan. Tuona päivänä kristityt muistavat jo poisnukkuneita rakkaitaan, ja pyhäinpäivän kynttilämeri pimeässä tuo muistutuksen myös siitä, että rakkaat tullaan vielä joskus kohtaamaan. Pyhäinmiestenpäivä sijoittuu ajanjaksolle 31. lokakuuta - 6. marraskuuta. 


Kekri on vanha suomalainen syysjuhla, vuoden suurin juhla, jolloin juhlittiin työvuoden päätöstä ja sadonkorjuun valmistumista Suomessa. Kekri oli myös uuden vuoden ensimmäinen päivä.  Kekrin juuret ovat vuosituhansia vanhassa eurooppalaisessa maatalouskulttuurissa. kekriin kuuluivat taiat ja uhraukset. Kekrijuhlissa herkuteltiin sadonkorjuuajan herkuilla, pidettiin hauskaa, tarinoitiin sekä ennustettiin tulevaa. Kekrin taustalla ovat omavaraisuus sekä vuodenkierto.  Kekrinä tarjottiin ruokaa kaikille, niin tutuille sekä tuntemattomillekin. Monet kuitenkin juhlivat kekriä ihan vain oman perheen kesken. Ruokaa oli pöydässä yltäkylläisesti, ja sitä piti syödä yhdeksän kertaa. Isännän oli määrä humaltua illan aikana, jotta seuraavan vuoden vilja kasvaisi hyvin. Se joka toimitti talon kylvöt, ei saanut olla päissään, muuten tuleva sato tulisi olemaan pilalla. 

Lapset tuolloin myös kiertelivät talosta taloon naamioituneina köyrimöröiksi. Köyripukit olivat pelottavampi versio aikuisista, kulkivat talosta taloon pukeutuneena turkki nurinpäin päälle puettuna. Köyripukit vaativat vieraanvaraisuutta ruoilla ja juomilla, muuten he alkoivat särkeä uunia. Jos ruokaa ja juotavaa oli tarjolla, vieraat esittivät leikkivät hilpeitä tansseja.  (Mukana oli ihan tähän tarvittavat välineet) 

Kekrin aikaan uskottiin vainajien vierailevan. Hengille lämmitettiin sauna ja laitettiin kylpy. Kun henget olivat kylpeneet ja saunoneet, tuvassa odotti herkkuja notkuva ruokapöytä, johon henget saivat mennä rauhassa ruokailemaan siksi aikaa, kun talonväki vuorostaan lähti saunomaan.


Lähteet; 

finnish-irish.fi/galleria/shamhain/ 

https://evl.fi/perhejuhlat-ja-pyhat/pyhapaivat/pyhainpaiva/

www.historia.net 

www.kekri.fi

💥🎄💥🎄💥🎄💥🎄💥🎄💥🎄💥🎄💥🎄💥🎄💥🎄💥🎄💥🎄💥🎄💥🎄💥🎄

Nyt on joulun aika ja eilen avautui eka joulukalenterin luukku ja lapsilla alkoi joulun odotus. 💗


Pohdiskelin eilen tätä kyseistä asiaa jo vähän, ja siis sitä mietin, että mikä tää kulutusjuhla oikein on... ja miksi? Kuka siis käskee käskemällä kuluttaa? Oon miettinyt ite usein sitä että tarjontaahan on runsaanlaisesti nykyään, esimerkiksi 100 €uron jotkut joulukalenterit kuulostaa itsestä vähän hurjalta. Mut riippuu kalenterista. Jos se on joku jossa on joka luukussa viinipullo tai joku tasokas timantti, ni kyl sen sitte ymmärtää että se kalenteri vähän maksaakin. Mut ite ajattelen että olisko ne timantit kiva saada vasta jouluna eikä pitkin kuukautta?

Mutta niin, en kuitenkaan ymmärrä sitä että miksi joulu on "kulutushysteria" juhla? En oo oikein koskaan sitä ymmärtänyt kun monet juhlat on "pilattuja kaupallisuudella"? Kun eihän kukaan käske ostamaan mitään tai kuluttamaan yhtään mitään? Vaikka kaupat olis täynnä joulutavaraa, ei sitä kukaan käske ostamaan. Yhtään mitäänhän edes joulupakettiin ei tartte ostaa uutena. Kuitenkin, jos jollakin on mahdollista laittaa jouluun vähän enemmän rahaa, ja on päättänyt tehdä näin, onko se joltakin jotenkin pois? 

Itselle kierrätys ja kirppistely on elämäntapa johon oon kasvanut, ja tämän läpi omatkin joulut on menneet esimerkiksi niin, että oon käyttänyt uudestaan joululahjojen pakkausmateriaaleja ja sujauttanut lahjapaketteihin second handina ostettuja leluja ja hyväkuntoisia vaatteita. (Esimerkiksi erään kerran ostin face -kirppikseltä paristi pidetyn addu- puvun taaperolle, joka nopeasti mentyään pieneksi, meni taas sitten seuraavalle eteenpäin kirppiksellä)

Mutta vaikka kirppistely on se mun juttu, kaikkien juttu se ei ole. Joten, jos haluaa laittaa jouluun rahaa ja se on mahdollista. Keneltä se on pois? Joulu on rauhan ja rakkauden juhla, mutta se ei sulkeudu mitenkään pois, vaikka pöydät olis täynnä herkkuja tai kuusen alla odottelis useampikin paketti. 🌟💖

Ihanaa joulukuuta 💗💫



💠💠💚☀️💛Summer 💛 ☀️ 💚💠💠

💚💛💚💛💚💛💚💛💚💛 Hyvää juhannusta,  Hyvää kesää,  Hyvää kesäpäivänseisausta.  💚💛💚💛💚💛💚💛💚💛         💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚...