Tämä päivitys pyörii keskiaikaisen sekä renessanssiajan muodin ympärillä. Keskiaika on yksi muiden entisten aikojen ohessa yksi suosikeistani ja inspiraationlähde pukeutumiseeni ja asusteisiini.💥
Kuvat tässä päivityksessä ovat kuvituskuvia, kuitenkin keskiaikaiset muotijutut ovat itselläni vain suuntaa-antavia, en ole keskiaikaharrastaja. Joillakin on kyllä ihailtava elämäntapa, jotka kulkevat ihan oikeasti jonkun menneen aikakauden vaatteissa päivittäin ja elää sen ajan elämää joka päivä. 😍
Pieni keskiaikainen vaatesanasto
Ylläoleva linkki on nettisivu pieneen keskiaikaiseen aakkosjärjestykselliseen vaatesanastoon. Saman sanaston olen kirjoittanut myös alas. 💢💃
Aluspaita (Paita, Chemise) ; Usein vaaleaa pellavaa oleva lyhyt tai pitkä paita, jota käytettiin alimpana asusteena.
Baretti; Baskeria muistuttava usein pyöreä ja leveä, pehmeä päähine. Kaikilla yhteiskuntaluokilla keskiajalla yleinen päähine.
Bliaud (myös bliaut); Vartaloa myötäilevä täyspitkä naisten puku, jossa on ylhäältä kiinteät ja kyynärpäästä reilusti levenevät, jopa maahan saakka ulottuvat hihat. Bliaud- mekon kanssa käytetään usein pitkää vyötä, joka voi olla kahteen kertaan kierretty vyötärön ympärille ja jonka pitkät päät riippuvat edessä.
Braguette; Topattu ja koristeltu kolmio miesten housujen etuosassa. "kalukukkaro"
Burgundilaispuku; Ylhäältä kiinteä naisten puku, jossa on korotettu vyötärö, syvä V- pääntie ja usein laaja laahus. Pääntie ja käännytetyt hihansuut voivat olla reunustettu turkiksella. 1400-luku.
Bycocket; "Robin Hood- hattu", jossa hatun takareuna on taitettu ylös ja taittamatta jätetty etureuna muodostaa lipan.
Chaperon; Häntähupusta muunnettu hieman turbaanimaiselta vaikuttava päähine, jossa voi olla pitkä, olalla roikkuva häntä.
Cotehardie; Miesten vartaloa mukaileva, lantiopituinen tai pidempi yläosan vaate, joka on edestä napitettu tai nyöritetty. myös hihoissa voi olla pitkä rivi nappeja. Naisten yläosasta tyköistuvaa, edestä napitettua keskiaikamekkoa voidaan myös kutsua cotehardie-mekoksi.
Cotte; Keskiajan väljä tai ylhäältä tyköistuva aluspuku, mekkopuku
Doublet (dubletti); Miesten tyköistuva lievejakku, joka on usein napitettu edestä. Doublet voi olla napitettu ja aikakaudesta riippuen siinä voi olla esimerkiksi viilloskoristelua, olkasiivekkeet, kielekereunaiset liepeet jne.
Gambeson; Topattu, tikattu takki, jota käytetään taisteluvarustuksessa sellaisenaan tai rengaspanssarin tai levyhaarniskan alla. (päällä).
Hartiahuppu; Huppu, jossa on olat peittävä lyhyt viitta.
Hennin; Pitkä, kartiomallinen päähine, johon on yhdistetty huntu. Huntu voi roikkua esim, kartion kärjestä. Tämä on se linnanneitojen päähine. ☺
Houppelande; Mekkomainen puku jossa on hyvin pitkät ja laajat hihat, käy molemmille sukupuolille. Hihojen reunat on voitu koristella erilaisin leikkauksin ja hihoissa voi olla näyttävä vuori. Helma on runsas ja siinä on usein laahus. Naisilla puvun väljyys on joskus koottuna ylhäällä vyötäröllä olevan vyön alle, miehillä vyö on alempana vyötäröllä. Naisilla puku on täyspitkä, miehillä täyspitkä tai polvipituinen.
Housusukat; Keskiaikaiset ihonmyötäiset kankaasta valmistetut housut, jotka muodostuvat kahdesta sukkamaisesta osasta. Miesten housusukat kiinnitettiin alushousuihin, vyöhön tai paitaan.
Häntähuppu; Hartiahuppu, jossa hupun kärki on reilusti pidennetty.
Kaatiot; Housut
Kalotti (patalakki); Päänmyötäinen tai pyöreä, usein kaitaleista koottu päähine, "Väinämöisen hattu"
Kolmikolkkahattu; Hattu, jonka lierit on nostettu kolmesta kohdasta ylöspäin. Kolmikolkkahattu on ollut muotia mm. 1400- luvulla sekä 1700 -luvulla.
Korsetti; Metalli - tai valaanluilla tuettu vartaloa muokkaava ja rintoja tukeva alusvaate.
Kukkeli; ks. kohta "häntähuppu"
Kureliivi; korsetin nimitys ennen 1800- lukua
Kurpposet; Yhdestä nahkapalasta valmistetut, nahkanyörillä muotoon kurotut kengät.
Kärkikengät, kärsäkengät; Suippokärkiset kengät, joiden pitkä kärki voi käpertyä saparomaisesti.
Lautanauha; Vyönä ja koristenauhana käytetty pienten lautojen avulla kudottu nauha. Varhaiskeskiaika, keskiaika. (Myös eaa.)
Leukaliina; Keskiaikainen leuan ja kaulan peittävä huntu.
Liripipe; Keskiaikaisen häntähupun pitkä kärki.
Mi- parti; Keskiajan pukeutumisessa termillä viitataan kaksiväriseen vaatteeseen, jonka puoliskot ovat eriväriset.
Myllynkivikaulus; Myöhäisrenessanssiajan poimutettu ja röyhelöinen, takana niskassa viuhkamaisesti kohoava, kovaksi tärkätty kaulus.
Pillerirasiahattu; Pyöreä hattu, jossa on tasainen laki ja suorat pystyreunat.
Rengaspanssari, rengashaarniska; Pienistä metallirenkaista koottu panssarina toimiva vaate.
Sukkanauha; Keskiajalla nauha, joka solmitaan pitkien sukkien yläreunaan polvien ylä - tai alapuolelle, jotta sukat pysyvät paikoillaan.
Surcote, surcot; Usein hihaton, liivihameen tyylinen keskiaikainen päällyspuku.
Sydänpäähine; Keskiaikainen naisten sydämen mallinen päähine.
Säärisiteet; Viikinkimiesten käyttämät säärien ympärille kiedottavat villaiset siteet. Säärisiteitä on käytetty mös myöhemmillä vuosisadoilla esimerkiksi sotilaspuvustuksessa.
Tabardi; Hihaton tai lyhythihainen, sivulta avoin päällysvaate. Keskiaikaisella sotilaalla tabardi voi olla puettu haarniskan päälle ja koristeltu heraldisin tunnuksin.
Tunika; Paitamainen, pitkä ja laskeutuva ylävartalon peittävä vaate. Tyypillinen yläosan vaate keskiajalla ja viikinkiajalla.
Viilloskoristelu; Vaatteiden koristelu tekemällä päällivaatteeseen viilloksia, joiden alta näkyy alempi vaatekerros. Alempaa vaatekerrosta, esimerkiksi runsasta paitaa, voidaan vetää esiin viilloksesta. Viillokset voivat olla reunoistaan koristeltuja tai ne on voitu polttaa vaatteeseen. 1500- luku. renessanssi.
Viitta; Huputon tai hupullinen, hartiat peittävä takkia edeltävä päällysvaate. Voi olla lyhyt tai pitkä. Viikinkiaikaan ja varhaiskeskiajalla neliön muotoinen kangaskappale, myöhemmin puoli- tai kokoympyrän mallinen. Viitta on usein tehty villasta ja kiinnitetään soljella edestä tai toiselle olalle.
💥💥💥💥💥💥
Aurinkokuningas Ludvig XIV toi tunnetuksi peruukit. Naisten peruukit ylsivät korkeudeltaan kattokruunuihin asti ja peruukeissa vipelteli niiden perunajauhopuuteroinnin vuoksi jopa hiiriä. Henrik VIII käytti tossuja nilkkavammojen kiputilojen vuoksi ja niistä tuli hovissa muotia. Käytämmekö me tästä syystä aamutossuja ja sisätohveleita vielä nykyäänkin?
Keskiajalla oli myös mitä kummallisimpia muoti-ilmiöitä jotka kummastuttavat näin nykypäivänä. Kirkoissa olevat seinämaalaukset toimivat sen ajan muotilehtinä. Yksi suurimpia muotivillityksiä oli isot aatelisten ruokalaput jotka kehiteltiin estämään hienoja pukuja sotkeentumasta aterioinnin yhteydessä. Tässäkin mentiin ääripäähän kuten peruukeissa, eli myllynkivikaulukset vain suurenivat ja kasvoivat, joten lopuksi ne vaikeuttivat syömistä ja käyttöön piti ottaa pitempiä aterimia ruokailun mahdollistamiseksi.
Vaatteet määräytyivät säätyluokituksen mukaan. Vaikka hienompiin vaatteisiin olisikin ollut varaa, vaatteet ylleen oli valittava sen mukaan miten laki sen määräsi.
Maaseudun raskaiden töiden tekijät käyttivät käytännöllisiä puuvillavaatteita, puukenkiä, nahkatossuja, ja esimerkiksi huppulakkia jossa oli pitkä kapeneva pää. Kirkonmiesten kesken oli omat arvojärjestyksensä, munkeilla oli vaatimattomat kaavut ja paljaat jalat, kun taas piispoilla oli kirjavat ja arvokkaan koreat asusteet ja he kuljeksivat silkkikengissä.
Aateliset käyttivät samettikankaisia vaatteita, ja muodin mukana oli tärkeää pysytellä. Hatut olivat näyttävästi ja suuresti koristeltuja, esimerkiksi helmillä ja suurikokoisilla, eksoottisilla linnunsulilla. Yhteiskunnan korkeimmassa järjestyksessä olevat kuninkaalliset olivat vaatetukseltaan värikkään erivärisiä ja näyttäviä kuin joulukuusi jouluaattona. Tietyt värit vaatteissa oli varattu vain heidän käyttöönsä. Kankaat kuninkaallisten asuissa olivat kuitenkin kalliimpaa laatua kuin aatelisilla, ja kukaan muu säätyluokka ei saanut käyttää leoparditurkiksia kuin kuninkaalliset. Laki kielsi aatelisilta myös kultalankaiset silkkikengät. Myös kuninkaallisilla oli näyttävä hattumuoti kuten aatelistolla. Asemastaan huolimatta kruunu päässä he kulkivat vain harvoin.
Miesten muotia oli kolmensadan vuoden ajan myös poulainet, eli suippokärkiset tossut joissa oli pitkä, kiemurainen pää. Kärjen kiemuran pituus määräytyi säätyluokan mukaan. Tossuja täytettiin esimerkiksi jouhilla, villalla, ruoholla ja sammaleilla, että kärsäkenkien muoto säilyisi käytössä. Epämuodostumiakin aiheuttaneet suippokärkiset vaurauden mittarit olivat kiellettyjä ja paheksuttuja pappien ja kuninkaiden toimesta, ja niiden käytöstä säädeltiin lakeja. Myös tässä mentiin liian pitkälle, ja kiemurat olivat lopuksi niin pitkiä että ne piti sitoa säären ympärille että kärkitossujen kanssa pystyttiin elämään elämää.
1400- luvun Kim Kardashian, Agnes Sorelia, oli muodin edelläkävijä joka aiheutti asuvalinnoillaan pahennusta, ja rikkoi sukupuolinormeja. Sorelia alkoi käyttää turkiksia asuissaan, joita olivat käyttäneet siihen asti vain miespuoliset henkilöt ja kuninkaat.
Hän myös käytti tekonutturaa sekä nyppi kulmakarvansa kokonaan pois. Paljas povi ei ollut hyväksytty hovissa, ja Angesin hätkähdyttävin tempaus oli esiintyä toinen rinta kokonaan paljaana. Tämä jakoi mielipiteet kahtia, toiset eivät yksinkertaisesti voineet hyväksyä moista toimintaa, kun taas toiset ihailivat Soreliaa suuresti. Sorelia kuoli ilmeisesti vihaajiensa myrkyttämänä vain 28- vuotiaana. (Haters gonna hate)
Keskiajalla esimerkiksi Firenzessä toimi muotipoliisi joka tarkisti naisten ja miesten vaatteiden olevan lakisääteisten määräysten mukaiset. Laissa oli esimerkiksi säädetty että naisten vaatteet saivat maksaa enintään 25 kultadukaattia, hameet saivat olla sellaisia, että kangasta niihin oli käytetty korkeintaan kaksi metriä. Naisten hintavat vaatevalinnat taisivat tulla miehille liian kalliiksi, joten laissa varmasti miesten toimesta on säädetty siksi näin;
"Naissukupuoli on luontojaan turhamainen ja laiska, ja naisten muotivaatteiden kalleus ja ylenmääräiset koristeet ovat estäneet monia avioliittoja, jotka olisivat voineet toteutua ilman naisten vaatimusta luksuksesta.”
Paljas iho oli myös peitettävä tarpeeksi pitkillä paidoilla sekä kaula-aukolla joka ylsi riittävän ylös. Sitä mukaan kun jotakin kiellettiin, tuli tilalle aina uusia muotivillityksiä.
Natalie Dormer, Kuningatar Anne Boleynina tv-sarjassa "Tudors".
(Kuva napattu thetudorswiki.com)
Anne Boleyn, kunninanhimoinen ja älykäs, noitana pidetty nainen 1500-luvulta, joka kruunattiin 1. elokuuta 1533 Englannin kuningattareksi. Hänen tyylillään oli huomattava vaikutus muotiin hänen elinaikanaan, ja hän toi tunnetuksi ranskalaista muotia, esimerkiksi tykkimyssyn "French hoodin". Koristeellisen otsapannan joka kiinnitettiin päänlaelle. Annen muodikkaat asuvalinnat erottivat hänet Englannin hovissa ja tekivät hänestä aikansa muoti-ikonin. "Muodin kuvastimen".
Annen tytär oli myös edelläkävijä ainakin yhdessä keskiaikaisessa muotivillityksessä. Elisabet I toi tunnetuksi sekä miehillä että naisilla käytössä ollutta myllynkivikaulusta pukeutumisessaan. Myllynkivikaulus oli runsas ja röyhelöinen kaulalla pidettävä, erikseen pidettävä näyttävä pukine. Myös tästä kauluksesta näkyi ihmisen aatelinen arvo. Rikkailla aristokraateilla oli silkistä, pellavasta, kullasta ja hopeasta tehtyjä kauluksia, kun taas köyhemmillä oli kaulukset vaatimattomammista, halvoista kankaista. Muodin villitessä enemmän ihmisiä, myös kauluksen koko suureni sitä mukaa.
Lähteet;
www.historianet.fi
www.havefunwithhistory.com
https://yle.fi/a/3-7446601
Mitä olen nyt tutkinut keskiajan ja renessanssin ajan vaateluomuksia ja sen aikaisia asustevillityksiä, niin aika paljon on tänäkin päivänä samantyylisiä, tähän päivään päivitettyjä muotijuttuja edelleenkin, joita on tuohon aikaan käytetty ja levinnyt silloin kaikkien käyttöön. Kaikki on siis lähtöisin keskiajalta, ja päivittyy aina kunkin vuosikymmenen mukaan, siihen aikaan ja päivään sopivaksi? Aika paljon liikaa on kyllä noihin aikoihin puututtu ihmisten pukeutumiseen, kun on ihan lakeja sitä varten pitänyt säätää kuinka monta mekkoa löytyy vaatekomerosta sun muuta. 😃
💥💥💥💥💥