lauantai 20. tammikuuta 2024

Keskiaikaisia ruokia 🧀🍽

 Keski-aika, Renessanssi...

Nämä kiehtovat muiden entisten aikojen ohella itseäni todella paljon. Varsinkin renessanssin aika..

 Rakastan musiikkia sen monessa muodossaan ja tykkään myös keskiakaisesta ja kelttiläisestä musiikista, varsinkin oman tekemisen ja olemisen taustamusiikkina.


Vietettiin hyvän ystäväni kanssa Keskiaikailtaa yhtenä perjantaina viime kuussa ennen joulua. Ruokajuomana ja ruokina oli keskiajan aikaisia herkkuja. 💥💗






Reseptit olivat Hannele Klemettilän keskiaikaisesta keittokirjasta "Keskiajan keittiö".










Meidän illan menu


Hunaja -pähkinäherkku


Kultainen keitto 


Lohipiiras 


Ruokajuomana Hypocras, olutta ja valkoviiniä. 💥



Aloitettiin meidän ilta lasillisella valkoviiniä, sekä otettiin meidän keskiaikaisista asuista muutamat kuvamuistot. Ensimmäinen ruokalaji jonka tein, oli alkuruoksi Hunaja- pähkinäherkku. Keskiajalla illalliset aloitettiin aina makealla, ja ateriat olivat isoja kokonaisuuksia täynnä monta eri ruokalajia.  Yllätyttiin todella positiivisesti kun tätä makeaa alkupalaa maistettiin. Hunajaherkku oli todella vaatimattoman näköinen mutta ehdottomasti herkullinen ja tätä voisi tehdä joskus myöhemminkin herkkupäivänä karkkien ja valkoisten jauho-sokeri -leivonnaisten sijaan. 

Annoskoko tehtiin hieman maltillisemmin kuin tässä ohjeessa kun tosiaan meitä syöjiä oli vain kaksi ja monta ruokalajia tiedossa, niin mantelirouhetta tuli tuon kilon sijasta kaksi desiä ja hunajaa myös sen parin desin verran verrattuna melkeen kymmeneen desilitraan. Mausteseos oli myös hieman erilainen,  siihen laitoin kyllä inkivääriä sekä kanelia, mutta neilikan ja mustapippurin korvasin ihan pienellä hippusella cayennepippuria sekä kurkumaa. Ohjeen kirjoitin alas alkuperäisenä, suoraan "Keskiajan keittiö"- kirjasta. 💥







Hunaja- pähkinäherkku 

7½ dl hunajaa 

1 kg manteli- tai pähkinärouhetta 

siitruunaviipale seoksen levittämiseen 

Mausteseos;

1 tl inkivääriä
½ tl mustapippuria
1 tl kanelia 
1/3 tl neilikkaa 


Kuumenna hunaja kattilassa kiehuvaksi kokoajan sekoittaen. Lisää manteli- tai pähkinämurska sekä 1 tl maustesekoitusta. Keitä miedolla lämmöllä usein sekoittaen 30- 45 minuuttia. Varo, etteivät mantelit tai pähkinät pala, ja muutu tummiksi ja kitkeriksi. Keitos on valmis, kun mantelit alkavat poksahdella. Sekoita sitten mukaan loput mausteseoksesta ja kaada nucato leivinpaperille jäähtymään. Tasoita sitruunanviipaleella. Jäähdytä ennen tarjoilemista. Ohje on peräisin 1300- luvun Italiasta.💥




Seuraavaksi ruokana oli Kultainen keitto. Siis tää oli aivan superhyvää! Muistutti koostumukseltaan ja maultaan lähimpänä ehkä kanakeittoa, mutta oli ihan täysin kasvispainotteista ruokaa. Muutamia omia muutoksia tein alkuperäisreseptiin. Esimerkiksi sahramin vaihdoin curryyn. Siksi koska sahramia ei nyt löytynyt kaapista, ja se on aika hintavaa, niin en viitsinyt muutaman teelusikallisen takia ostaa kokonaista pussia maustekaappiin. Käytin keitossa kasvislientä, ja galangajuuren sijasta runsaammin inkivääriä. 💥

Kultainen keitto

6 dl kana - tai kasvislientä 
1½ dl paahdettuja leivän kuutioita (esim. vehnäpaahtoleipää)
2 kananmunaa
1/4 tl inkivääriä
hyppysellinen galangaa 
½ tl sokeria
hyppysellinen sahramia
1 rkl sitruunamehua 
/½ tl kardemummaa, kanelia tai korianteria)


Kiehauta kana- tai kasvisliemi kattilassa ja vähennä sitten lämpöä. Paahda pari palaa vehnäpaahtoleipää (ei kuitenkaan tummanruskeaksi) ja leikkaa leipäpalat pieniksi kuutioiksi. Vatkaa munat kulhossa hyvin, lisää joukkoon mausteet ja lopuksi kuuma liemi koko ajan vatkaten Lisää sitten leipäkuutiot ja kaada seos kattilaan, lämmitä liedellä muutama minuutti, mutta älä anna kiehua, jottei keitto juoksetu. Lisää lopuksi sitruunanmehu ja tarjoile. Ohjeen pohjana on Forme of cury- teoksen resepti.
VIHJE: Jos et löydä kaupasta galangajuurta, voit käyttää inkivääriä hieman runsaammin. Muita tähän keittoon sopivia mausteita ovat kardemumma, kaneli ja korianteri. 💥





Keiton jälkeen maistettiin lohipiirakkaa, jonka Anniina oli leiponut ja toi mukanaan. Söin tästä vielä seuraavanakin päivänä, ei kyllä jaksettu koko piirakkaa todellakaan kerralla syödä 😄. 

Maukasta oli 💗


Lohipiirakka 

Piiraspohja (esim. ½ annosta voitaikinaa tai 500 g valmiita lehtitaikinalevyjä)

Täyte;

2½ - 3 dl valkoviiniä
½ tl suolaa 
400-500g lohisuikaleita
1-1½ dl kuivattuja viikunoita
1/4 tl valkopippuria
½ tl kanelia
1/4 tl neilikkaa
1/4 tl muskottia 
½ tl inkivääriä
ripaus sahramia 
1-2 rkl pinjansiemeniä 
2 rkl korintteja
1/4 tl suolaa 
1 dl kuivattuja taateleita
noin ½ dl mantelimaitoa 

Valmista piirastaikina ja jaa se kahteen osaan. Paloittele viikunat, laita palat kattilaan ja kaada päälle noin 1 dl valkoviiniä. Keitä viikunoita 15 minuuttia tai kunnes ne ovat pehmeitä, jäähdytä ja hienonna sauvasekoittimella tasaiseksi massaksi. Paloittele taatelit ja esikeitä niitä noin 5 minuutin ajan lohisuikaleiden kanssa valkoviinissä (1½-2dl), johon on lisätty ½ tl suolaa. Siivilöi keittämisen päätteeksi viiniliemi talteen. 
Lisää viikunasoseeseen mukaan korintit, suola ja mausteet. Sekoita hyvin ja ohenna seosta tarpeen mukaan lohen keittämisestä jääneellä viiniliemellä. Painele toinen osa piirakkataikinasta pyöreän piirasvuoan (halkaisija 25-27cm) pohjalle ja reunoille. Levitä viikuna-mausteseos piirakkapohjalle ja sirottele päälle pinjansiemeniä. Levitä sitten lohi-taateliseos piiraan päälle. Kaulitse toinen osa taikinaa ja tee siitä piiraalle kansi. Peitä piiras kannella ja sivele se mantelimaidolla jossa on ripaus sahramia, ja pistele kanteen reikiä haarukalla. Paista 200- asteisen uunin alatasossa knnes kansitaikina on kohonnut ja kauniin värinen eli noin 35-40 minuuttia. 💥

Piirakkapohjan voitaikinaan ja mantelimaitoon löytyi vielä erikseen ohjeet keskiaikaisesta keittokirjasta ja laitoin nekin tähän; 

Voitaikinapiiraspohja

300 g voita
5½ dl puolikarkeita vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 dl vettä

Sekoita voi, jauhot ja leivinjauhe murumaiseksi seokseksi ja lisää lopuksi 2 dl vettä. Sekoita taikina käsin tasaiseksi, mutta älä vaivaa. Jaa taikina kahtia, painele molemmat osat suorakulmion muotoon ja laita hetkeksi jääkaappiin jähmettymään. Lehtevyyttä taikinaan saa kaulitsemalla ja taittelemalla sen osiin muutaman kerran. 💥





Mantelimaito 

2 dl mantelijauhetta
4 dl vettä 
2-3 rkl sokeria 
1/3 tl suolaa 

Kiehauta kattilassa vesi, lisää mantelijauhe, sokeri ja suola. Anna hautua miedolla lämmöllä 15 minuuttia, sekoittele välillä. Siivilöi. Tämän reseptin pohjana on Tailleventin ohje 1300- luvulta. 
Jos et löydä kaupasta valmista mantelijauhetta, käytä kokonaisia kuorittuja manteleita. Hienonna ne morttelissa mahdollisimman huolellisesti ja pyöräytä vielä hauduttamisen lopuksi sauvasekoitinta kattilassa, jotta mantelit sulautuvat paremmin nesteeseen ja lopputulos on täyteläisempi. Siivilöi seos. 





Ruokajuomana juotiin kaljan ja valkkarin lisäksi keittämääni Hypocras- juomaa. Juoman viini oli alkoholitonta, mutta lorautettiin sekaan valkkaria, ja oikein hyvin sopi sinne! En siivilöinyt juomaa mitenkään vaikka ohjeessa näin sanottiin, ihan vain edellispäivänä keitin ja laitoin kannuun odottelemaan seuraavaa päivää. 💥









Hypocras



1 l punaviiniä

150g sokeria 

2 tl kanelia 

2 tl inkivääriä

(pieni pala galangajuurta)
















Laita pieni määrä viiniä kattilaan sokerin kanssa ja kuumenna kunnes sokeri on liuennut, mutta älä keitä. Yhdistä sitten loput ainekset kulhossa, anna seistä kaksi tuntia, sekoita välillä. Siivilöi viini taitellun sideharson lävitse useampaan kertaan, kunnes juoma on kirkasta. Pullota ja nauti muutaman päivän kuluttua. Voit kokeilla mausteeksi myös hyppysellistä muskottia, ripausta pippuria tai vaikkapa mausteneilikkaa. Resepti perustuu Mesnagier de Paris- teoksen ohjeeseen. 💥

Niin hauska ilta oli. 💛


sunnuntai 14. tammikuuta 2024

Nuutinpäivä 💥

"Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti poijes sen viepi"

Tuon vanhan sananparren oon kuullut, ja aina tiennyt että nuutinpäivä 13. tammikuuta on viimeinen pysäkki joulunajalle. Näin sattumalta viime vuonna näihin aikoihin lehtijutun, jossa kerrottiin nuuttipukkiperinteestä. Selailin lisää netistä tuosta perinteestä kun kiinnostuin, ja sehän on ihan kunnon isokin juttu osassa Suomea. Itseäni kiinnostaa tällaiset itselle tuntemattomammat perinteet ja muiden maiden juhlapäivät.


 Itse en ole ikinä kerännyt vielä loppiaisena joulukoristeita pois, vaan aina vasta nuutinpäivänä. Joulutähdillä ja jouluvaloilla en muutenkaan pidä mitään kiirettä.


 Tammikuussa on kokoajan niin pimeää ja alkaa silloin jo pimeä aika kyllästyttää, niin ei ole kiirettä kyllä pakata kaikkea keinotekoisiakin valonpilkahduksia hirveällä kiirellä varastoon.



Ihan aluksi nuutinpäivä oli heti loppiaisesta seuraava päivä, mutta ajankohta muutettiin myöhemmin nykyiselle paikalleen. Nimi tulee 1100- luvulta, Knut- pyhimyksiltä, Herttua Knut Lavardilta sekä Tanskan suojeluspyhimykseltä, kuningas Knuut Pyhältä. Alunperin nuutinpäivän perinne on Ruotsista. 

Nuuttipukkiperinne tulee vuosikausia sitten rellestäneeltä miesten, hieman pelottavaltakin, kovaääniseltä joukolta, jotka kiertelivät joulun rauhan jälkeen ennen arkeen paluuta, talosta taloon, pummimassa joululta ylijäänyttä kaljaa. Jos talosta löytyi ruokaa ja juomaa, meluisa joukko lauloi kiitoslaulun ja merkitsi talon oveen merkin talven ajaksi, että talo oli ollut vieraanvarainen. Haukkumislaulu ja muuta kiusantekoa oli luvassa, jos kaljaa ei sattunutkaan enää olemaan. Joukkio oli myös pukeutunut väärinpäin käännettyyn vanhaan turkkiin, päässä oli sarvet ja tuohinaamari. Kasvot oli myös saatettu värjätä ja tekoparta ja vihtaseiväs roikkui myös menossa mukana. Kiertävä joukko saattoi asettua kierroksensa päätteeksi yhteen taloon, jossa järjestettiin riehakkaat joulun päättäjäiset. 💥

Nuuttipukkiperinne on nykyään muuttunut aikuisten irvailusta lasten karkkikierrokseksi, ovelta ovelle, ihan ystävällisessä mielessä, naamiaisasuihin sonnustautuneena. Lapset esimerkiksi saattoivat koristella itseaskarrellut naamarinsa joululta jääneillä karkkipapereilla.

 Perinne on hiipunut Suomessa, mutta joissakin osin se vaikuttaa yhä, kuten Vakka-Suomessa, Hämeessä ja Satakunnassa. Ahvenanmaalla on myös nuuttipukkeja. Lapset saattavat saada myös rahaa karkin lisäksi, ja vanhemmatkin ovat mukana kierroksella. Muistuttaa siis selvästi meidän pääsiäisen virpomista, joita kaikkialla Suomessa ei ole, vaan siellä juuri virpomisen sijasta kiertää nuuttipukit tammikuussa. Monessa Suomen kaupungeissa myös järjestetään isoja juhlia ja tansseja, nuutinpäivän kunniaksi. 


Lähteet;

yle.fi

taivaannaula.org

ess.fi

keskiviikko 20. joulukuuta 2023

Kettukarkki -kääretorttu ❤🤍❤

 


            Kettukarkki - kääretortun resepti 🦊❤

Ohjeesta saa noin 15 kääretorttupalaa. 💥💟


Kettukarkki- kääretorttu 

Pohja;

4 isoa kananmunaa 

1,5 dl sokeria

1,5 dl Oboy- kaakaojauhetta

1 dl perunajauhoja

2 tl leivinjauhetta


1. Riko huoneenlämpöiset kananmunat kulhoon ja lisää sokeri. Vatkaa vaaleaksi paksuksi vaahdoksi. 

2. Yhdistä kulhossa kuivat aineet. Ripottele ne siivilän läpi vaahtoon ja sekoita varovasti.

3. Levitä taikina leivinpaperille uunipellille ja paista 200- asteisessa uunissa n. 8 min. 

Tarkista kypsyys ja tarvittaessa pidennä tai lyhennä paistoaikaa!

4. Kumoa pohja sokeroidulle leivinpaperille. Irrota pohjapaperi ja anna jäähtyä. 


Täyte;

280g Fazer Pihlaja - marmeladia 

200g mascarpone- tuorejuustoa 

2 dl tomusokeria

0,5 dl sokeria

2 tl vaniljasokeria

3 dl vispikermaa


Koristeluun; 

Mascarpone-kermavaahtoa

Pihlaja- kettukaramelleja



1. Levitä kääretorttupohjalle koko purkillinen Pihlaja- marmeladia.


2. Vaahdota vispikerma vaahdoksi, lisää mascarponetuorejuusto ja tomusokeri. Sekoita tasaiseksi ja mausta sen jälkeen sokereilla. 


3. Levitä mascarponekermasta 2/3 osaa marmeladipäällysteiselle kääretorttupohjalle tasaisesti lastan avulla. Käännä sen jälkeen rullalle. 


4. Levitä tasaisesti loput mascarponekermasta kääretortun päälle ja koristele kettukarkeilla. 💥

                                    



















sunnuntai 29. lokakuuta 2023

Karvia kesällä 2023 🦋🌞


                           💥🌿💥🍁💥✨💥🤍💥✨💥🍁💥🌿💥🍁💥🤍💥🌿💥🍁💥🤍💥🌿💥🌿💥🍁💥

Kiitokset Senja kuvasta
                    Anne Mattila taidekahvila, kesä 2023. Kiitos Senja alkuperäisen kuvan kuvaamisesta. ❤



💥Pieni kuva-albumi Karvian kylältä kesällä vuonna 2023. 💥


     "Avaruusorvokkeja" Anne Mattilan taidekahvilan ulkopuolella. 💙


                        Masa- kisu makoilemassa. ❤


                                         Anne Mattilan taidekahvila. Oli lämmin kesäpäivä 💛







                                                             Anne Mattilan taidekahvilassa. 



            Anne Mattila taidekahvila, Karvia heinäkuu 2023. ylläoleva valokuva. 💥

Alapuolella olevassa kuvassa Karvian kesäteatterin sisäänkäynnillä olevat vartiosotilaat. 💥



...Kurkkasin jonkin pienen talon ikkunasta sisään kesäteatterin sisäänkäynnin luona.. 😄


Karvian kesäteatteri 🚩


Senja 😍. Karvian kesäteatteri. Heinäkuu 2023. 


Kyläkaupan edustalla...


Istuskelemassa torimyymälän edustalla. 






💥💥

...Nämä olki-ihmiset oli ihan selvästi täällä Karvialla oma juttunsa... Oli tämä pariskunta...



       ....nämä alapuolella olevat kaverukset..


            ....sekä ryhmä näitä kansallispukuisia lampaita paimentamassa... 




                ..Oli myös ulkoileva perhe eräässä kadunkulmassa...



...Karvian kirkko 🚩 iltasella..


           Ikuistus vielä ilta-auringosta ennen junaan lähtöä ja pyörähdystä Parkanossa. 💥


💥💥💥💥💥








keskiviikko 30. elokuuta 2023

Baileys - mokkapalat



Baileys on herkullinen monessakin leivonnaisessa. Olen ennenkin leiponut siitä juustokakkuja sun muuta.. Ajattelin että voisi olla ihan erinomainen mokkapaloissakin. Sujautin taikinaan ja kuorrutteeseen kumpaankin tätä kyseistä kermalikööriä. Oman maun mukaan voi toki kuorrutteen ja pohjan reseptissä olevaa liköörin määrää pienentää.

 Koristelin tällä kertaa mokkikset eli masaliisat niin, että laitoin normaalin tasaisen kuorrutuksen sekä isosti nonparelleja, ja yhteen pohjan osaan harjoittelin pursotella kuorrutusta pienellä tyllalla.  Jos koko mokkapalapellillisen pursottaisi täyteen koristekuviota, kuorrutuksesta voisi tehdä erilaisen..

Ohjeesta saa noin 20 mokkapalaruutua. 





 Baileys -mokkapalat 

Pohja:

4 kananmunaa

2 dl sokeria 

200 g leivontamargariinia

4 dl vehnäjauhoja

1 dl tummaa kaakaojauhetta

2 tl leivinjauhetta

2  tl vaniljasokeria

2 dl Baileys- kermalikööriä


1. Vatkaa huoneenlämpöiset kananmunat paksuksi, vaaleaksi, kuohkeaksi vaahdoksi. 

2. Sulata leivontamargariini joko kattilassa liedellä tai mikroaaltouunissa. Mittaa Baileys voisulan sekaan ja sekoita.

3. Yhdistä toisessa kulhossa kaikki kuivat aineet. 

4. Sekoita vuorotellen Baileys-margariinisula muna-sokerivaahtoon ja ripottele sihdin läpi toisesta kulhosta kuivat aineet. Sekoittele taikina tasaiseksi. 

5. Kaada uunipellille leivinpaperin päälle. Paista 200- asteisessa uunissa n. 20 minuuttia. Tarkista kuitenkin kypsyys. 

6. Nosta mokkapalapohja kunnolla jäähtymään ennen kuorrutteen tekemistä. 



(Omaan makuun nonparelleja saa olla paljon😎.

Nämä olisi kyllä hyviä ihan pelkän mantelirouheenkin kanssa......)


Kuorrutus

70 g voita

½ dl kaakaojauhetta

½ dl vahvaa kahvia 

5 dl tomusokeria

2tl vaniljasokeria 

½ dl Baileys- kermalikööriä 

Koristeeksi:

mantelirouhetta

näyttäviä, värikkäitä nonparelleja 





Kuorrutteen valmistus


1. Keitä kahvi. Sulata voi mikrossa tai vesihauteessa. Sekoita voisula kahvin sekaan, lisää vielä joukkoon Baileys.

2. Sekoita kulhossa tomusokeri, kaakaojauhe sekä vaniljasokeri. Sihtaa kuivat aineet sihdin läpi kahvi-voi- Baileys-seokseen, ja sekoita niin kauan että seos on tasaista.


Kaadoin kuorrutteen hieman jäähtyneenä mokkapalapohjan päälle. Levitin kuorrutteen lastan avulla tasaisesti ja koristelin nonparelleilla ja mantelirouheella. 😎😍


💥💥💥


     ...Yhteen kuvaan kokeilin pursotella päällistä. Jos koko mokkapalapohjan pursottaisi, tekisin notkeampaa kuorrutteesta.
 En tiedä kuka on keksinyt ensimmäisenä pursottaa koristeellisen mokkapalakuorrutteen mutta idea on tosi mainio!


keskiviikko 9. elokuuta 2023

Tuurin junamajoitus



Tuurin junamajoitus on persoonallinen paikka yöpymiseen kyläkaupan läheisyydessä. Majoitustilat on siis tehty vanhaan höyryjunaan ja sen vaunuihin. Junamajoitus on lähellä Ähtärin eläinpuistoa sekä kävelymatkan päässä Keskisen kyläkaupalta. 


 

Junavaunussa. 

Majapaikassa on yhteiset suihkutilat ja keittiötilat, joissa pystyy tiskata, tehdä ruokaa ja keittää kahvia. Huoneissa ei ole ollenkaan TV mutta mikäli sellaista välttämättä mielii katsella, löytyy keittiöstä jääkaapin yläpuolelta sellainenkin.

 Illalla tuntui kuin olisi astunut johonkin toisen maailmaan. Sellainen tunnelma tuli mieleen, kun käveleskeli junankäytävillä ihastelemassa itämaisilla valoilla ja vanhoilla matkalaukuilla koristeltua keittiötä sekä sen käytävää.

Tuurin junan keittiössä.

Keittiön käytävä. 


 










Pihalta löytyy grilli eväiden paistamiseen sekä riippukeinu. Tämä oli ehdottomasti käymisen arvoinen kokemus ja majoitus oli sopivan hintainen. Lapsille ehdottomasti suuri seikkailu. 💟💥

💠💠💚☀️💛Summer 💛 ☀️ 💚💠💠

💚💛💚💛💚💛💚💛💚💛 Hyvää juhannusta,  Hyvää kesää,  Hyvää kesäpäivänseisausta.  💚💛💚💛💚💛💚💛💚💛         💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚...