perjantai 21. helmikuuta 2025

Esikoispoika 💥🖤

Valokuvataltiointeja muutaman vuoden takaa. 💛

Onnea tänään synttärit <3







 



                        Kesä 2018 ❤






                                                 Juhannuksena 2017. Miljoona Tivoli, Tuuri. 



                      Kesäkuun 28.päivä  vuonna 2018. Sateensuojassa kesämuskarin jälkeen. 💘









Rohkea, 
Reipas,
Iloinen, 
Vastuuntuntoinen,
Älykäs ja urheilullinen. 








Hyvää syntymäpäivää 💜

maanantai 17. helmikuuta 2025

1920- luvun kauneudenhoitoa💅💄




Tämä päivitys pyörii 1920- luvun meikkaustyylien ja ihonhoidon ympärillä.



Yksi suosikkini entisajoista on tämä iloinen 20- luku ja meikkaustyyli noihin aikoihin on ollut sellainen joka on omaankin mieleen.







Vaikka kuljenkin välillä ihan täysin ilman meikkiä ja on päiviä jolloin tulee vähemmän meikattua, on meikkaaminen ja ehostaminen kuitenkin se oma juttuni 💜

Flapper- tyyliin kuuluivat tumma ja näyttävä silmämeikki, tummat kulmat, punaiset posket ja punatut huulet. Meikkityyli oli kaikkea muuta kuin hillitty shampanjaa juovien poikatyttöjen keskuudessa. Kellohattu oli muodissa tai muodin ajan mukaisia lyhyitä hiuksia koristi flapper-tyyliin yhdistettävä panta. Meikkiä oli lupa lisätä ihan kaiken kansan nähtävillä, enää ei tarvinut sipsutella vessaan puuteroimaan nenänpäätään. 

💥💥💥
          
Seuraavat allaolevat kirjoitukset pätkiä Museo Milavidan "Paluu 1920- luvulle" -näyttelystä helmikuussa 2022.

Museot on todellakin kans yks mun juttu, ja varsinkin jos ne liittyy muotiin ja meikkeihin, niiin todellakin on kiinnostavaa!

                Museo Milavidan näyttely. "Paluu 1920- luvulle"

Jazztyttö ehostaa. 

Kaukajärven kartanon rouva Dagmar Grahn vietti kaksi kuukautta keväisessä Pariisissa vuonna 1928. Kirjeissään puolisolleen Bertel Grahnille hän kertoo pariisittarien meikistä, suurkaupungin villistä iltaelämästä, huolitelluista miehistä ja afroamerikkalaisista naisista. 

Maineestaan tarkka nainen ehosti kasvonsa hillitysti 1910-luvulla. "Ihomaalit" myytiin kaupoissa kainosti tiskin alta. Meikkaaminen lisäsi suosiotaan 1920-luvulla kunniallistenkin naisten keskuudessa. Puuterin tai huulipunan lisäämistä julkisesti ei enää kainosteltu. 

Lehdissä päiviteltiin, kuinka jokaisella naisella on käsilaukussaan kauneusapteekki puutereineen, huulitikkuineen, ripsiväreineen ja maaleinen. Kosmetiikkateollisuus ja meikkaamminen saivat vauhtia elokuvista, jotka lehtien kosmetiikkamainosten ohella loivat idean ikuisesta nuoruudesta. Hollywoodin filmitähtiä ihailtiin ja heidän tyyliään jäljiteltiin. 

Filmitähtiä maskeerannut Max Factor kehitti elokuvateollisuuden tarpeisiin monia ehostustuotteita, jotka siirtyivät tavaratalojen hyllyille kaikkien saataville. Hän otti yleiseen käyttöön sanan make-up. Kosmetiikka-alan vaikutusvaltaisimpia hahmoja olivat vahvatahtoiset ja toistensa pahimmat kilpakumppanit Helena Rubinstein ja Elizabeth Arden. Heidän keskinäinen kamppailunsa edisti ihonhoito- ja meikkituotteiden kehitystä. Moderni nainen ehosti kasvonsa rohkeasti. Poskipunaa ja puuteria ei säästelty. Silmäluomet värjättiin mustalla, turkoosilla tai vihreällä. Silmien rajaukset olivat tummat ja voimakkaat. Meikki viimeisteltiin mustalla ripsivärillä. Kulmakarvat piirrettiin mustiksi, ohuiksi, lähes suoriksi viivoiksi. Huulet rajattiin tarkasti amorinkaarta korostaen ja maalattiin tummanpunaisiksi. 


                            Kokeilin kerran tehdä 20- luvun meikin. 




                Museo Milavida. "Paluu 1920- luvulle"





Ylläolevat kuvat kuvia näyttelyn seinältä Museo Milavidasta, helmikuussa 2022. 
"Paluu 1920- luvulle" 
Clara Bow. 

1905 vuonna syntynyt mykkäelokuvatähti ja aikansa kuuluisimpia flapper- tyttöjä. 


Kauneudenoitorutiinit 1920- luvulla

Eri ihotyypeille soveltuvia ihonhoitomenetelmiä oli tiedossa jo noihin aikoihin. Ihon kuorimiseen ja mustapäiden poistamiseen käytettiin kalisaippuaa. Kalisaippua oli tehty pellavansiemenöljystä ja sitä levitettiin iholle hammasharjan avulla. Ihon puhdistuksen jälkeen ei suositeltu puuterointia, etteivät ihohuokoset tukkiutuisi. Myöskin finnien puristelun haitallisuus oli jo tuohon aikaan tiedossa. Sieltä täältä muutamien finnien eroonpääsemiseksi käytettiin vetyperoksidiin kastettua pumpulia. Jo 1900- luvulta lähtien on tiedostettu elintapojen ja ruokailutottumusten yhteys ihon hyvinvointiin. 


Lähteet; 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/1920-luvun-syntiset-kaunottaret-lue-vinkit-flapper-tyyliin/3195788#gs.8mjkad

Museo Milavidan näyttely "Paluu 1920- luvulle" - Helmikuussa 2022. 

https://www.nostalgisetnaiset.fi/nostalgisten-naisten-ihonhoito-ohjeet/



maanantai 10. helmikuuta 2025

Muotia 1920- luvulla 💥

"Millään muulla ei ole niin suurta vaikutusta modernin muodin kehitykseen kuin urheiluvaatteilla" kirjoitettiin Voguessa vuonna 1926, ja toimiviksi suunnitellut urheiluvaatteet olivatkin täydellinen esikuva uuden aikakauden sporttiselle tyylille. 

- ylläoleva kirjasta Vintage Fashion- muodin vuosikymmenet 



Flapper-muotia, art decoa, hapsuhelmoja, koristepäähineitä, vahva meikki, ja nilkkapituudesta lyhenneet hameenhelmat. Ensimmäisen maailmansodan kauhut oli jätetty taakse, ja ihmiset viettivät kuplivaa ja iloista elämää. 

(kuvissa Annina. Helsinki. 2022.)


1920- luku, Roaring twenties, ensimmäisen maailmansodan jälkeinen kultainen 20-luku toi mukanaan uusia mullistuksia, niin yhteiskuntaan kuin muotiinkin. Muodissa nähdään vielä näin sadankin vuoden päästä mullistuksia jotka ovat saaneet alkunsa tuona säihkyvänä aikakautena. Tuona aikana tehtiin niin hameen helmoihin kuin asusteisiinkin kaikenlaisia uudistuksia. Aikakauden kasvot ovat epäsovinnainen flapper- tyttö, poikatyttö, la garconne. Jazz-tytöt meikkasivat, tupakoivat, ja juhlivat mielin määrin. Viimeisimmän muodin mukaan pukeutuvat flapper- tytöt uhkasivat perinteistä naiskuvaa Suomessa, joten hirveästi ei, konservatiivisemmat piirit tästä ilmiöstä pitäneet.

Muodin, tyylin ja sisustuksen suuntaus art deco sai myös alkunsa näinä päivinä, ja Coco Chanelin mustat, ajattomat mekot ovat myös tältä vuosikymmeneltä. 




1920 - luvulla naiset heittivät korsetit nurkkaan ja halusivat luonnollisemman lookin. Tyyli tuolla vuosikymmenellä oli poikatyttömäinen. Coco Chanel toi markkinoille jersey- kankaan, joka teki arjen olemisesta mukavampaa. 

 Hameenhelma lyheni polvipituuteen, mekoissa heiluivat hapsut ja paljetit vauhdikkaiden tanssien mukana. Tuon ajan tunnetuin vaate on Charleston- mekko. Art deco- suuntauksen lisäksi vaikuttivat egyptiläinen eksotiikka sekä Antiikin kreikka. Naiset käyttivät asusteinaan sulkapäähineitä, pitkävartisia silkkihansikkaita, pitkiä helminauhoja sekä cloche- hattuja. 


            Museo Milavida; "Paluu 20- luvulle"- näyttely.




Ranteissa oli runsaasti rannerenkaita ja korvissa näyttävät korvikset. Hiustyyleissä suosittiin Marcel-aaltoja sekä Bob- leikkausta. Bob- leikkaus oli lyhyt kulmikas, helposti muotoiltava kampaus. Bob- leikkaus oli klassiset, kauniisti muotoillut laineet. Tuon ajan juttu oli lyhyet hiukset. Huulet oli tulipunaiset, silmät näyttävän mustat ja kulmakarvat maalattu paksuiksi ja tummiksi. 











Miesten muoti perustui mukavuuteen, ja rentouteen. Oxford-housut yleistyivät, erityisesti nuorten miesten pukeutumisessa. Puvuissa oli joko kaksirivinen tai yksirivinen napitus, ja olkapäät olivat tehostetun korostetut.1920- luvulla tärkeä miesten asuste olivat hatut, esimerkiksi fedora-hatut tai panamapäähineet. Viimeistely miesten pukeutumiseen tuotiin taskukelloilla ja solmioilla. 

Ikoniset muotisuunnittelijat nousivat tuohon aikaan suosioon kuten esimerkiksi Coco Chanel. Coco Chanelin luomukset keskittyivät vapaampaan siluettiin ja tuolloin luotiin legendaarinen pikkumusta, joka on käytössä nykyäänkin tyylikkäänä ja ajattomana, muodikkaana mekkona. 



Muita muotisuunnitelijoita olivat mm. Jeanne Lanvin joka suunnitteli erityisesti tanssimekkoja, sekä Jean Patoun rento ja raikas urheilumuoti, joka otettiin Yhdysvalloissa riemulla vastaan.

1920- luvulla yhteiskunnan tilanne vaikutti suoraan muotiin. Charleston oli suosituin tanssi, ja tätä varten kehiteltiin asuja tanssimiseen soveltuviksi. Jazz-kulttuuri kukoisti ja toi muotiin vivahteita, ja naisten vapautuminen näkyi hiuksissa, meikissä, kaikessa. Nainen saattoi nyt ajaa autoa kuten miehet ja lähti työelämään, joten tarvitsi tätä varten myös käytännölliset vaatteet. Naiset saivat myös äänioikeuden. Salakapakoissa nähtiin uusimpien muotivirtausten tyylejä.

Jersey-kangas oli arkena käytössä, iltapuvuissa materiaaleina oli satiini ja silkki. Puuvilla ja villa kuten nykyäänkin, olivat hittejä arkipukeutumisessa. 

                            Kuva; Museo Milavida -näyttely, "Paluu 20- luvulle"

Mekoissa käytettiin tuohon aikaan paljon paljetteja, joista jotkut oli valmistettu vahasta. Vahaiset paljetit joskus sulivat pois sekä halkeilivat käytössä. Muotia seurattiin lehdistä kuten Vogue, mutta Hollywood vaikutti asiaan myös.  Elokuvien tähdet olivat myös muoti-ikoneita, ja heidän tyylejään jäljiteltiin. Miesten 20-luvun elokuvien tyyli-ikoneja olivat Rudolph Valentino, Douglas Fairbanks sekä Fred Astaire. Kulutuskulttuuri alkoi kasvamaan, valmistusmenetelmät paranivat, teollinen massatuotanto mahdollisti asujen valmstamisen suuremmallekin joukolle ihmisiä ja mainonta monipuolistui joten tiedotus uusimmista muotivillityksistä levisi paremmin ihmisten tietoon. Sarjatuotannon lisäksi muotivaatteita ommeltiin myös kotioloissa itse. 

!920- luvun muoti inspiroi vielä tänäkin päivänä, ja esimerkiksi 1960- luvulla vallinnut mod-tyyli, sekä 1980-luvulla vaikuttanut power dressing saivat innoituksensa juurikin tämän aikakauden muotisuuntauksesta. 








Pieni yhteenveto tämän ajan muodista;

Muodin kolme avainsanaa olivat cloche-hatut, poikatyttömäinen, huoleton tyyli sekä lyhyet mekot. Muoti otti urheilumuodista sekä miesten vaatteista vaikutteita.
1920- luvun tunnetuin muotisuunnittelija oli Coco Chanel, joka valmisti markkinoille pikkumustan ja jersey-kankaan, jotka ovat edelleen elegantteja muotiluomuksia. Art Deco- tyylisuuntaus sai vakituisen nimensä 1960-luvulla, ja on myös jäänyt näihin aikoihin asti suosituksi sisustussuuntaukseksi. Suosituimmat materiaalit tuona aikana olivat jersey-kangas, sekä silkki ja satiini ilta- sekä juhlapuvuissa. 




Lähteet; 

💥https://nordvibe.fi/1920-luvun-muoti/
💥Vintage Fashion - muodin vuosikymmenet - kirja 
💥Museo Milavidan näyttely "Paluu 20- luvulle"
💥https://tyyliniekka.fi/tyylikatsaus-20-ja-30-luvuille/



















maanantai 3. helmikuuta 2025

Voimanaisia #1; Marie-Antoinette

 Upeita Voimakkaita Voimanaisia; 

 Osa 1. Marie-Antoinette

 Ranskan vallankumouksen syntipukki, juhlia rakastava seurapiiriperhonen, joka sotkettiin moneen skandaaliin syyttömänä mukaan. 

Laitan tähän eka linkin edelliseen päivitykseen Marie-Antoinetten elinajalla vallinneista muotivillityksistä. Siis ihania luomuksia ja kauniita mekkoja tuohon aikaan!  Pukeuduttaispa vieläkin kuin kermakakut ja noin erottuvaisesti!

Linkki alla näihin muotiluomuksiin; 

https://camomillamaria.blogspot.com/2025/01/muotijuttuja-1700-1800-luvuilta.html


Marie Antonia Josepha Johanna von Habsburg-Lothringen 

Marie-Antoinette ~ Ranskan kuningatar 

Syntymäaika; 2.11.1755. Itävalta, Wien. (Hofburg)

                                           Kuolinaika; 16.10.1793. Ranska, Pariisi. (Place de la Concorde)



  Äiti; Itävallan arkkiherttuatar Maria- Theresia Isä; Keisari Frans I

Lapset; Marie-Therese Charlotte, Louis-Joseph -Xavier-Francois, Ludvig XVII, Sophie-Beatrix  

Puoliso; Ludvig XIV, Ranskan kuningas. 

                                      

Marie-Antoinette ~ Itävallasta kotoisin oleva Ranskan kuningatar., jonka uskonto oli roomalaiskatolilaisuus. Ulkomaalainen Ranskassa, kohtasi muukalaisvihaa, eikä oikein saanut koskaan, ainakaan pysyvästi, paikkaa ranskalaisten sydämissä. Tähän kyllä vaikuttivat myös Marie-Antoinetten omat käytöstavat ja olemus hallitsijana. Näitäkin on toki vääristelty ja paisuteltu, että Marie-Antoinetten maine saatiin propagandan, huhupuheiden ja valheiden avulla pysymään mahdollisimman huonona ja huononemaan vähä vähältä aina enemmän, pilkkalaulujen ja pilapiirrosten myötä.

 Marie-Antoinette koetti tehdä kansan eteen pieniä huomaavaisia tekoja, joita esimerkiksi muut valtaapitävät eivät tehneet, mutta kaikki huomasivat vain hänen pröystäilevän elämäntyylin ja ratkaisut tuhlata rahaa omaksi ilokseen.

Kuningatar sai mieheltään Ludvigilta Petit Trianon -nimisen kartanon, jossa hän sai luvan kanssa bilettää ja elää kuten haluaa. Marie-Antoinette rakennutti kartanon sivulle pienen, söpön maalaiskylän johon hän hankki oikeita lampaita, puita ja taloja. Bombellesin markiisi totesi kirjoituksissaan, että kuningatar on käyttänyt ison omaisuuden että on saanut pienen maalaiskylänsä näyttämään köyhältä. Kun tämän kylään käytetyn rahamäärän olisi voinut käyttää ihan oikeasti köyhien elämän parantamiseen. 

Huhutaan myös, että kun kuningattarelle kerrottiin kansan suuresta nälkäahdingosta, ja siitä, ettei heillä ollut leipää, kuningatar olisi vastannut, "Syökööt sitten leivoksia". Tälle ei tietenkään voida kuitenkaan koskaan saada totuutta, sanoiko kuningatar aikanaan oikeasti näin. 


Marie-Antoinette arvosti taiteita, ja tukikin hovissaan erilaisia teatteriesityksiä sekä lauluesityksiä ja tuki seäveltäjiä. Hän osasi itsekin laulaa ja osasi soittaa cembaloa ja huilua. Marie-Antoinette tuki taidemaalari Elisabeth Vigee Le Brunia jolla hän teetätti itsestään ja lapsistaan useita muotokuvamaalauksia. Marie-Antoinette oli tarkka hiustyylistään sekä siitä että hän pukeutui muodin mukaisesti. 



Ludvigin ja Marie Antoinetten persoonallisuudet olivat aivan kahdesta eri ääripäästä, ja Ludvig olikin äärimmäisen ujo ja vetäytyvä heidän ensimmäiset avioliittovuodet. Avioliitto oli poliittinen pakkoavioliitto, mutta pariskunta ei inhonnut toisiaan, ja ajan myötä he alkoivat oikeasti välittää toisistaan aidosti. Ludvigia pidettiin heikkolahjaisena kuninkaana, vaikka hän oli todella kiltti, sairasti masennusta ja joutui olla kuningas tahtomattaan. Marie-Antoinetten ja hänen kuningasmiehensä kaksi lasta kuolivat tosi lähekkäin tuberkuloosiin, joten ei voi sanoa ettäkö näillä ihmisillä olisi aikanaan ollut kovin loisteliasta ja helppoa, yltäkylläistä kuninkaallisten elämää, kansan, valtionmiesten ja muiden vielä painostaessa joka puolelta jatkuvasti. 

Marie-Antoinetten oli vaikea keskittyä keskusteluissa kuuntelemaan, ja hänellä oli mahdollisesti lukihäiriö. Hän harrasti uhkapelaamista liikaakin, sekä metsästys oli yksi hänen suuri vapaa-ajan harrastussuosikki. Kuningatar inhosi poliittisia keskusteluita sekä jäykkää hovietikettiä. Hän halusi mielummin rellestää ja juhlia yötä myöten. Hänen juhlansa alkoivat aina iltasella kun Ludvig oli käymässä pitkäkseen, ja kun kuningas heräsi aamulla hoitamaan valtionasioita, Marie-Antoinette ei ollut välttämättä mennyt vielä edes nukkumaan. Hovin tiukankankeat menettelyseremoniat eivät kiinnostaneet yhtä paljon kuin vaikka ooppera ja baletti. Kun Marie-Antoinetten oli kuitenkin otettava ohjakset aikoinaan maan asioista Ludvigin masentuessa, hän kykeni myös vakavoitumaan ja osallistui myös politiikkaan.




Marie-Antoinettesta tuli Ranskan dauphine vain 14-vuotiaana, avioiduttuaan 15-vuotiaan Louis Augusten kanssa. 18-vuotiaana Marie-Antoinette kruunattiin Ranskan kuningattareksi. Hän oli luonteeltaan rehellinen ja halusi pyrkiä parempaan aina, mutta hän ajatutui ongelmiin tahtomattaan, ongelmiin jotka tahrasi hänen mainettaan. Marie-Antoinette esimerkiksi sotkettiin kaulakoruskandaaliin, jossa Jeanne de Valois- niminen ammattihuijari, huijasi kahden miljoonan livren arvoisen kaulakorun väärennettyjen kirjeiden, (jotka olivat muka kuningattaren kirjoittamia) avulla itselleen timanttikaulakorun. Vaikka syylliset joutuivat oikeuden eteen ja saivat tuomion, tämä kyseinen kaulakoruhässäkkä tahrasi kuningattaren jo valmiiksi huonon maineen, lopullisesti. 

Kuningaspari syöstiin vallasta 1792 epäonnistuneen pakoyrityksen aikoihin. Kuningaspari kuoli kumpikin giljotiinissa 1793. Heidän lapsistaan vain yksi eli Ranskan vallankumouksen yli. 

Marie-Antoinette mestauslavalle kävellessään astui pyövelin jalan päälle vahingossa ja pyysi tätä häneltä anteeksi. "Anteeksi monsieur, se ei ollut tarkoitukseni". 

Marie-Antoinette tuomittiin maanpetoksesta kuolemaan giljotiinissa 37-vuotiaana 16.10.1793.  kello 12.15. Place de la Concordessa, Pariisissa. 

Hänet on haudattu 21.1.1815 Saint Denis`n basiliskaan, Ranskassa. 




Lähteet; 

https://en.chateauversailles.fr/discover/history/great-characters/marie-antoinette

https://kuninkaallisetjamonarkia.wordpress.com/2014/10/31/ludvig-xvi-kuningas-vasten-tahtoaan/

www.historianet.fi




maanantai 27. tammikuuta 2025

Muotijuttuja 1700 & 1800 - luvuilta 💗💥

1700- luvulla oli runsas, rönsyilevä, omalaatuinen muoti. Sekä naiset että miehet käyttivät peruukkeja. Marie Antoinette lienee rokokoo-ajalta tunnetuin muoti-ikoni noilta vuosilta. Korsetit olivat tuon ajan yksi luottovaatekappaleista. 


                            

Rokokoo 1730 - 1770 

Rokokoo- ajan hameet tuettiin panierilla muotoonsa. Panierilla eli vannenauhalla. Vaatteissa oli kureliivimiehusta ja pyrkimys keveyteen. Asustuksessa oli pääpainona vaaleat värit sekä puuteroidut kasvot. Matala ja pieni kampaus, vaatteissa koristeina rusetteja, silkkinauhoja sekä tekokukkia. Miesten takit olivat vartalonmyötäisiä. Miesten takkien helman sivut jäykistettiin ja muodissa olivat kapeat polvihousut. 

1800-luvulla naisten mekkojen takaosat haluttiin näyttävän mahdollisiman runsailta. Aiemmin kellomaiset mekkojen helmat muuttuivat 1860-luvulla pitemmiksi joissa oli laahus, ja sen ajan ompelijat kuroivat hameenhelmoja ylemmäs jotta laahus ei viistäisi maata. Turnyyri, oli mekon alle asennettu rautakehikko, joka nosti helmat ylemmäs maasta. Turnyyri oli rautakehikko, (vannehametta hillitympi) joka asennettiin sitomalla vyötärölle ja johon kiinnitettiin hameen helmaosa jotta niiden laahus kohoaisi ylöspäin. Turnyyri suureni ajan myötä jatkuvasti suuremmaksi. 









 













Kuva kopsattu netistä. Wikipedia.


1800- luvulla jättimäiset vannehameet saapuivat muodin kuvioihin.

Keisari Napoleon III;n 18 vuotta vanhempi vaimo alkoi käyttää ensimmäisenä vannehametta peittääkseen raskautensa. Eugene oli aikansa muoti-ikoni, ja hameesta tuli näin ollen hitti. 

Vannehame oli tehty hulavanteiden kaltaisesta häkistä, jonka päälle aseteltiin alushame tukemaan sitä, ja se sai vatsan näyttämään litteämmältä, kun vielä viimeisenä päälle puettiin itse mekko. Plussaa oli se että hameessa oli runsaasti liikkumavaraa, jalkojen jäädessä vanteen alla vapaaksi ja koska kangasta ei tarvittu kovin paljon. Hame oli huippumuotia ja se työllisti terästehtaissa tuhansia työntekijöitä valmistamaan päivittäin valtavat määrä teräshäkkikehikoita vannehameita varten. 

                              (kuva kopsattu netistä.) Krinoliinimuotia 1860- luvulla. Wikipedia.

1800-luvun lopulla vannehamemuoti hiipui ja tilalle tuli hillitympi versio, krinolinetti sekä turnyyri, josta kirjoitinkin jo tuonne ylös. 


https://punomo.fi/pukuhistoria-rokokoo-1730-1770/

historianet.fi Eri artikkeleita



Marie Antoinette -leffassa on tän ajan pukuja ja muotia. Leffa kertoo Marie Antoinetten elämästä ja kyseisessä leffassa on pääosassa Kristen Dunst. Leffa on vuodelta 2006. 

Myös Amadeus- leffassa on tätä aikaa. Kertoo siis Mozartin elämästä, ja siinä on paljon Mozartin musiikkia. Elokuva itse ei kerro suoraan (ilmeisesti?) totuudenmukaisesti Mozartin elämästä. Mutta ehdottomasti katsomisen arvoinen. Historiallinen draama on vuodelta 1984, ja Mozartin roolissa siinä on Tom Hulce. 




torstai 2. tammikuuta 2025

Luontoreittejä #3; Harjukarin tonttupolku

 



Harjukarin joulumetsä, Marinkainen.

....joulukuussa 2024. 💫

Pakkasta oli - 15 astetta. Talven ekoja kunnon pakkaspäiviä.

...Kuvissa muokkailtu enemmän ja vähemmän värejä, eka kuva tietoisesti hyvinkin muokkailtu. Jotkut kuvista ovat täysin ilman muokkauksia, muunnoksia ja filttereitä. Esimerkiksi nuo grillinuotion läheisyydestä otetut rantakuvat, no filter needed.

Tää joulukoristeilla ja jouluvaloilla koristeltu joulumetsä oli kyllä ihana 💜 Vekaroiden ja ystävän kanssa tänne lähdettiin, mutta ikänään, koskaan, milloinkaan, en niin aikuiseksi kasva etten tämän tyylisestä tunnelmoinnista myös itsekin tykkäisi tosi paljon. Laitoin täältä kuvia vielä albumillisen esille, hyvää joulua joka jo kohta siirtyy ajasta ikuisuuteen ja hienoa uutta vuotta 2025. 



















Harjukarin lintutorni, sijaitsee Marinkaisissa, Suomen rannikkoalueella. Lintutorni sijaitsee luontopolun varrella, metsän reunassa. Luontopolku lähtee Kipponpauhantien parkkipaikalta, ja noin 500 metrin kävelymatkan päästä löytyy lintutorni rannalta, metsän reunasta. Niityt, lieterannat, ja pellot ovat Pohjanmaan tärkeimpiä levähdyspaikkoja linnuille. Linnusto täällä on erittäin monipuolista. Tornin läheisyydessä on laavu ja nuotiopaikka, jossa olikin tarjolla tonttupolulla kävijöille grillimakkaraa, glögiä ja pipareita tuolloin. ..Alue on Pohjanmaan tärkeä linnustokohde sekä kuuluu Vattajanniemen Natura 2000 -alueeseen. 








Harjukarin lintutorni, Marinkainen, Kokkola. 

Kipponpauhantie 

68210 Marinkainen 


💠💠💚☀️💛Summer 💛 ☀️ 💚💠💠

💚💛💚💛💚💛💚💛💚💛 Hyvää juhannusta,  Hyvää kesää,  Hyvää kesäpäivänseisausta.  💚💛💚💛💚💛💚💛💚💛         💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚...