KesĂ€ 2018 ❤
Juhannuksena 2017. Miljoona Tivoli, Tuuri.
KesĂ€kuun 28.pĂ€ivĂ€ vuonna 2018. Sateensuojassa kesĂ€muskarin jĂ€lkeen. đ
âđđđđđđ - âđđđ€đŠđ Tervetuloa lukemaan mun juttuja đ„
KesĂ€ 2018 ❤
Juhannuksena 2017. Miljoona Tivoli, Tuuri.
KaukajÀrven kartanon rouva Dagmar Grahn vietti kaksi kuukautta kevÀisessÀ Pariisissa vuonna 1928. KirjeissÀÀn puolisolleen Bertel Grahnille hÀn kertoo pariisittarien meikistÀ, suurkaupungin villistÀ iltaelÀmÀstÀ, huolitelluista miehistÀ ja afroamerikkalaisista naisista.
Maineestaan tarkka nainen ehosti kasvonsa hillitysti 1910-luvulla. "Ihomaalit" myytiin kaupoissa kainosti tiskin alta. Meikkaaminen lisÀsi suosiotaan 1920-luvulla kunniallistenkin naisten keskuudessa. Puuterin tai huulipunan lisÀÀmistÀ julkisesti ei enÀÀ kainosteltu.
LehdissÀ pÀiviteltiin, kuinka jokaisella naisella on kÀsilaukussaan kauneusapteekki puutereineen, huulitikkuineen, ripsivÀreineen ja maaleinen. Kosmetiikkateollisuus ja meikkaamminen saivat vauhtia elokuvista, jotka lehtien kosmetiikkamainosten ohella loivat idean ikuisesta nuoruudesta. Hollywoodin filmitÀhtiÀ ihailtiin ja heidÀn tyyliÀÀn jÀljiteltiin.
FilmitÀhtiÀ maskeerannut Max Factor kehitti elokuvateollisuuden tarpeisiin monia ehostustuotteita, jotka siirtyivÀt tavaratalojen hyllyille kaikkien saataville. HÀn otti yleiseen kÀyttöön sanan make-up. Kosmetiikka-alan vaikutusvaltaisimpia hahmoja olivat vahvatahtoiset ja toistensa pahimmat kilpakumppanit Helena Rubinstein ja Elizabeth Arden. HeidÀn keskinÀinen kamppailunsa edisti ihonhoito- ja meikkituotteiden kehitystÀ. Moderni nainen ehosti kasvonsa rohkeasti. Poskipunaa ja puuteria ei sÀÀstelty. SilmÀluomet vÀrjÀttiin mustalla, turkoosilla tai vihreÀllÀ. Silmien rajaukset olivat tummat ja voimakkaat. Meikki viimeisteltiin mustalla ripsivÀrillÀ. Kulmakarvat piirrettiin mustiksi, ohuiksi, lÀhes suoriksi viivoiksi. Huulet rajattiin tarkasti amorinkaarta korostaen ja maalattiin tummanpunaisiksi.
"MillÀÀn muulla ei ole niin suurta vaikutusta modernin muodin kehitykseen kuin urheiluvaatteilla" kirjoitettiin Voguessa vuonna 1926, ja toimiviksi suunnitellut urheiluvaatteet olivatkin tÀydellinen esikuva uuden aikakauden sporttiselle tyylille.
- yllÀoleva kirjasta Vintage Fashion- muodin vuosikymmenet
(kuvissa Annina. Helsinki. 2022.)
1920- luku, Roaring twenties, ensimmÀisen maailmansodan jÀlkeinen kultainen 20-luku toi mukanaan uusia mullistuksia, niin yhteiskuntaan kuin muotiinkin. Muodissa nÀhdÀÀn vielÀ nÀin sadankin vuoden pÀÀstÀ mullistuksia jotka ovat saaneet alkunsa tuona sÀihkyvÀnÀ aikakautena. Tuona aikana tehtiin niin hameen helmoihin kuin asusteisiinkin kaikenlaisia uudistuksia. Aikakauden kasvot ovat epÀsovinnainen flapper- tyttö, poikatyttö, la garconne. Jazz-tytöt meikkasivat, tupakoivat, ja juhlivat mielin mÀÀrin. ViimeisimmÀn muodin mukaan pukeutuvat flapper- tytöt uhkasivat perinteistÀ naiskuvaa Suomessa, joten hirveÀsti ei, konservatiivisemmat piirit tÀstÀ ilmiöstÀ pitÀneet.
Muodin, tyylin ja sisustuksen suuntaus art deco sai myös alkunsa nÀinÀ pÀivinÀ, ja Coco Chanelin mustat, ajattomat mekot ovat myös tÀltÀ vuosikymmeneltÀ.
1920 - luvulla naiset heittivÀt korsetit nurkkaan ja halusivat luonnollisemman lookin. Tyyli tuolla vuosikymmenellÀ oli poikatyttömÀinen. Coco Chanel toi markkinoille jersey- kankaan, joka teki arjen olemisesta mukavampaa.
Hameenhelma lyheni polvipituuteen, mekoissa heiluivat hapsut ja paljetit vauhdikkaiden tanssien mukana. Tuon ajan tunnetuin vaate on Charleston- mekko. Art deco- suuntauksen lisÀksi vaikuttivat egyptilÀinen eksotiikka sekÀ Antiikin kreikka. Naiset kÀyttivÀt asusteinaan sulkapÀÀhineitÀ, pitkÀvartisia silkkihansikkaita, pitkiÀ helminauhoja sekÀ cloche- hattuja.
Miesten muoti perustui mukavuuteen, ja rentouteen. Oxford-housut yleistyivÀt, erityisesti nuorten miesten pukeutumisessa. Puvuissa oli joko kaksirivinen tai yksirivinen napitus, ja olkapÀÀt olivat tehostetun korostetut.1920- luvulla tÀrkeÀ miesten asuste olivat hatut, esimerkiksi fedora-hatut tai panamapÀÀhineet. Viimeistely miesten pukeutumiseen tuotiin taskukelloilla ja solmioilla.
Upeita Voimakkaita Voimanaisia;
Osa 1. Marie-Antoinette
Ranskan vallankumouksen syntipukki, juhlia rakastava seurapiiriperhonen, joka sotkettiin moneen skandaaliin syyttömÀnÀ mukaan.
Laitan tÀhÀn eka linkin edelliseen pÀivitykseen Marie-Antoinetten elinajalla vallinneista muotivillityksistÀ. Siis ihania luomuksia ja kauniita mekkoja tuohon aikaan! Pukeuduttaispa vielÀkin kuin kermakakut ja noin erottuvaisesti!
Linkki alla nÀihin muotiluomuksiin;
https://camomillamaria.blogspot.com/2025/01/muotijuttuja-1700-1800-luvuilta.html
Marie Antonia Josepha Johanna von Habsburg-Lothringen
Marie-Antoinette ~ Ranskan kuningatar
SyntymÀaika; 2.11.1755. ItÀvalta, Wien. (Hofburg)
Kuolinaika; 16.10.1793. Ranska, Pariisi. (Place de la Concorde)
Ăiti; ItĂ€vallan arkkiherttuatar Maria- Theresia IsĂ€; Keisari Frans I
Lapset; Marie-Therese Charlotte, Louis-Joseph -Xavier-Francois, Ludvig XVII, Sophie-Beatrix
Puoliso; Ludvig XIV, Ranskan kuningas.
Marie-Antoinette ~ ItÀvallasta kotoisin oleva Ranskan kuningatar., jonka uskonto oli roomalaiskatolilaisuus. Ulkomaalainen Ranskassa, kohtasi muukalaisvihaa, eikÀ oikein saanut koskaan, ainakaan pysyvÀsti, paikkaa ranskalaisten sydÀmissÀ. TÀhÀn kyllÀ vaikuttivat myös Marie-Antoinetten omat kÀytöstavat ja olemus hallitsijana. NÀitÀkin on toki vÀÀristelty ja paisuteltu, ettÀ Marie-Antoinetten maine saatiin propagandan, huhupuheiden ja valheiden avulla pysymÀÀn mahdollisimman huonona ja huononemaan vÀhÀ vÀhÀltÀ aina enemmÀn, pilkkalaulujen ja pilapiirrosten myötÀ.
Marie-Antoinette koetti tehdÀ kansan eteen pieniÀ huomaavaisia tekoja, joita esimerkiksi muut valtaapitÀvÀt eivÀt tehneet, mutta kaikki huomasivat vain hÀnen pröystÀilevÀn elÀmÀntyylin ja ratkaisut tuhlata rahaa omaksi ilokseen.
Kuningatar sai mieheltÀÀn Ludvigilta Petit Trianon -nimisen kartanon, jossa hÀn sai luvan kanssa bilettÀÀ ja elÀÀ kuten haluaa. Marie-Antoinette rakennutti kartanon sivulle pienen, söpön maalaiskylÀn johon hÀn hankki oikeita lampaita, puita ja taloja. Bombellesin markiisi totesi kirjoituksissaan, ettÀ kuningatar on kÀyttÀnyt ison omaisuuden ettÀ on saanut pienen maalaiskylÀnsÀ nÀyttÀmÀÀn köyhÀltÀ. Kun tÀmÀn kylÀÀn kÀytetyn rahamÀÀrÀn olisi voinut kÀyttÀÀ ihan oikeasti köyhien elÀmÀn parantamiseen.
Huhutaan myös, ettÀ kun kuningattarelle kerrottiin kansan suuresta nÀlkÀahdingosta, ja siitÀ, ettei heillÀ ollut leipÀÀ, kuningatar olisi vastannut, "Syökööt sitten leivoksia". TÀlle ei tietenkÀÀn voida kuitenkaan koskaan saada totuutta, sanoiko kuningatar aikanaan oikeasti nÀin.
Marie-Antoinette arvosti taiteita, ja tukikin hovissaan erilaisia teatteriesityksiÀ sekÀ lauluesityksiÀ ja tuki seÀveltÀjiÀ. HÀn osasi itsekin laulaa ja osasi soittaa cembaloa ja huilua. Marie-Antoinette tuki taidemaalari Elisabeth Vigee Le Brunia jolla hÀn teetÀtti itsestÀÀn ja lapsistaan useita muotokuvamaalauksia. Marie-Antoinette oli tarkka hiustyylistÀÀn sekÀ siitÀ ettÀ hÀn pukeutui muodin mukaisesti.
Ludvigin ja Marie Antoinetten persoonallisuudet olivat aivan kahdesta eri ÀÀripÀÀstÀ, ja Ludvig olikin ÀÀrimmÀisen ujo ja vetÀytyvÀ heidÀn ensimmÀiset avioliittovuodet. Avioliitto oli poliittinen pakkoavioliitto, mutta pariskunta ei inhonnut toisiaan, ja ajan myötÀ he alkoivat oikeasti vÀlittÀÀ toisistaan aidosti. Ludvigia pidettiin heikkolahjaisena kuninkaana, vaikka hÀn oli todella kiltti, sairasti masennusta ja joutui olla kuningas tahtomattaan. Marie-Antoinetten ja hÀnen kuningasmiehensÀ kaksi lasta kuolivat tosi lÀhekkÀin tuberkuloosiin, joten ei voi sanoa ettÀkö nÀillÀ ihmisillÀ olisi aikanaan ollut kovin loisteliasta ja helppoa, yltÀkyllÀistÀ kuninkaallisten elÀmÀÀ, kansan, valtionmiesten ja muiden vielÀ painostaessa joka puolelta jatkuvasti.
Marie-Antoinetten oli vaikea keskittyÀ keskusteluissa kuuntelemaan, ja hÀnellÀ oli mahdollisesti lukihÀiriö. HÀn harrasti uhkapelaamista liikaakin, sekÀ metsÀstys oli yksi hÀnen suuri vapaa-ajan harrastussuosikki. Kuningatar inhosi poliittisia keskusteluita sekÀ jÀykkÀÀ hovietikettiÀ. HÀn halusi mielummin rellestÀÀ ja juhlia yötÀ myöten. HÀnen juhlansa alkoivat aina iltasella kun Ludvig oli kÀymÀssÀ pitkÀkseen, ja kun kuningas herÀsi aamulla hoitamaan valtionasioita, Marie-Antoinette ei ollut vÀlttÀmÀttÀ mennyt vielÀ edes nukkumaan. Hovin tiukankankeat menettelyseremoniat eivÀt kiinnostaneet yhtÀ paljon kuin vaikka ooppera ja baletti. Kun Marie-Antoinetten oli kuitenkin otettava ohjakset aikoinaan maan asioista Ludvigin masentuessa, hÀn kykeni myös vakavoitumaan ja osallistui myös politiikkaan.
Marie-Antoinettesta tuli Ranskan dauphine vain 14-vuotiaana, avioiduttuaan 15-vuotiaan Louis Augusten kanssa. 18-vuotiaana Marie-Antoinette kruunattiin Ranskan kuningattareksi. HÀn oli luonteeltaan rehellinen ja halusi pyrkiÀ parempaan aina, mutta hÀn ajatutui ongelmiin tahtomattaan, ongelmiin jotka tahrasi hÀnen mainettaan. Marie-Antoinette esimerkiksi sotkettiin kaulakoruskandaaliin, jossa Jeanne de Valois- niminen ammattihuijari, huijasi kahden miljoonan livren arvoisen kaulakorun vÀÀrennettyjen kirjeiden, (jotka olivat muka kuningattaren kirjoittamia) avulla itselleen timanttikaulakorun. Vaikka syylliset joutuivat oikeuden eteen ja saivat tuomion, tÀmÀ kyseinen kaulakoruhÀssÀkkÀ tahrasi kuningattaren jo valmiiksi huonon maineen, lopullisesti.
Kuningaspari syöstiin vallasta 1792 epÀonnistuneen pakoyrityksen aikoihin. Kuningaspari kuoli kumpikin giljotiinissa 1793. HeidÀn lapsistaan vain yksi eli Ranskan vallankumouksen yli.
Marie-Antoinette mestauslavalle kÀvellessÀÀn astui pyövelin jalan pÀÀlle vahingossa ja pyysi tÀtÀ hÀneltÀ anteeksi. "Anteeksi monsieur, se ei ollut tarkoitukseni".
Marie-Antoinette tuomittiin maanpetoksesta kuolemaan giljotiinissa 37-vuotiaana 16.10.1793. kello 12.15. Place de la Concordessa, Pariisissa.
LĂ€hteet;
https://en.chateauversailles.fr/discover/history/great-characters/marie-antoinette
https://kuninkaallisetjamonarkia.wordpress.com/2014/10/31/ludvig-xvi-kuningas-vasten-tahtoaan/
www.historianet.fi
1700- luvulla oli runsas, rönsyilevÀ, omalaatuinen muoti. SekÀ naiset ettÀ miehet kÀyttivÀt peruukkeja. Marie Antoinette lienee rokokoo-ajalta tunnetuin muoti-ikoni noilta vuosilta. Korsetit olivat tuon ajan yksi luottovaatekappaleista.
Rokokoo 1730 - 1770
Rokokoo- ajan hameet tuettiin panierilla muotoonsa. Panierilla eli vannenauhalla. Vaatteissa oli kureliivimiehusta ja pyrkimys keveyteen. Asustuksessa oli pÀÀpainona vaaleat vÀrit sekÀ puuteroidut kasvot. Matala ja pieni kampaus, vaatteissa koristeina rusetteja, silkkinauhoja sekÀ tekokukkia. Miesten takit olivat vartalonmyötÀisiÀ. Miesten takkien helman sivut jÀykistettiin ja muodissa olivat kapeat polvihousut.
1800-luvulla naisten mekkojen takaosat haluttiin nÀyttÀvÀn mahdollisiman runsailta. Aiemmin kellomaiset mekkojen helmat muuttuivat 1860-luvulla pitemmiksi joissa oli laahus, ja sen ajan ompelijat kuroivat hameenhelmoja ylemmÀs jotta laahus ei viistÀisi maata. Turnyyri, oli mekon alle asennettu rautakehikko, joka nosti helmat ylemmÀs maasta. Turnyyri oli rautakehikko, (vannehametta hillitympi) joka asennettiin sitomalla vyötÀrölle ja johon kiinnitettiin hameen helmaosa jotta niiden laahus kohoaisi ylöspÀin. Turnyyri suureni ajan myötÀ jatkuvasti suuremmaksi.
Kuva kopsattu netistÀ. Wikipedia.
1800- luvulla jÀttimÀiset vannehameet saapuivat muodin kuvioihin.
Keisari Napoleon III;n 18 vuotta vanhempi vaimo alkoi kÀyttÀÀ ensimmÀisenÀ vannehametta peittÀÀkseen raskautensa. Eugene oli aikansa muoti-ikoni, ja hameesta tuli nÀin ollen hitti.
Vannehame oli tehty hulavanteiden kaltaisesta hÀkistÀ, jonka pÀÀlle aseteltiin alushame tukemaan sitÀ, ja se sai vatsan nÀyttÀmÀÀn litteÀmmÀltÀ, kun vielÀ viimeisenÀ pÀÀlle puettiin itse mekko. Plussaa oli se ettÀ hameessa oli runsaasti liikkumavaraa, jalkojen jÀÀdessÀ vanteen alla vapaaksi ja koska kangasta ei tarvittu kovin paljon. Hame oli huippumuotia ja se työllisti terÀstehtaissa tuhansia työntekijöitÀ valmistamaan pÀivittÀin valtavat mÀÀrÀ terÀshÀkkikehikoita vannehameita varten.
(kuva kopsattu netistÀ.) Krinoliinimuotia 1860- luvulla. Wikipedia.https://punomo.fi/pukuhistoria-rokokoo-1730-1770/
historianet.fi Eri artikkeleita
Marie Antoinette -leffassa on tÀn ajan pukuja ja muotia. Leffa kertoo Marie Antoinetten elÀmÀstÀ ja kyseisessÀ leffassa on pÀÀosassa Kristen Dunst. Leffa on vuodelta 2006.
Myös Amadeus- leffassa on tÀtÀ aikaa. Kertoo siis Mozartin elÀmÀstÀ, ja siinÀ on paljon Mozartin musiikkia. Elokuva itse ei kerro suoraan (ilmeisesti?) totuudenmukaisesti Mozartin elÀmÀstÀ. Mutta ehdottomasti katsomisen arvoinen. Historiallinen draama on vuodelta 1984, ja Mozartin roolissa siinÀ on Tom Hulce.
Harjukarin joulumetsÀ, Marinkainen.
....joulukuussa 2024. đ«
Pakkasta oli - 15 astetta. Talven ekoja kunnon pakkaspÀiviÀ.
...Kuvissa muokkailtu enemmÀn ja vÀhemmÀn vÀrejÀ, eka kuva tietoisesti hyvinkin muokkailtu. Jotkut kuvista ovat tÀysin ilman muokkauksia, muunnoksia ja filttereitÀ. Esimerkiksi nuo grillinuotion lÀheisyydestÀ otetut rantakuvat, no filter needed.
TÀÀ joulukoristeilla ja jouluvaloilla koristeltu joulumetsĂ€ oli kyllĂ€ ihana đ Vekaroiden ja ystĂ€vĂ€n kanssa tĂ€nne lĂ€hdettiin, mutta ikĂ€nÀÀn, koskaan, milloinkaan, en niin aikuiseksi kasva etten tĂ€mĂ€n tyylisestĂ€ tunnelmoinnista myös itsekin tykkĂ€isi tosi paljon. Laitoin tÀÀltĂ€ kuvia vielĂ€ albumillisen esille, hyvÀÀ joulua joka jo kohta siirtyy ajasta ikuisuuteen ja hienoa uutta vuotta 2025.
Harjukarin lintutorni, Marinkainen, Kokkola.
Kipponpauhantie
68210 Marinkainen
Titanic - törmÀsi jÀÀvuoreen vuonna yli sata vuotta sitten, ja vajosi veden alle kohtalokkaasti vieden yli 1500 ihmisen hengen. Rakastan lef...